איך לבחור בית השקעות? נקודות שחשוב לדעת לפני הבחירה

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

מטבע הדברים, כל בית השקעות משווק את עצמו כמומחה הבלעדי בתחום, או ככזה שאצלו ההשקעה היא "בטוחה". המשקיע המתחיל, לא ממש יודע באיזה בית השקעות לבחור – מתוך המגוון הרחב העומד בפניו. אז איך לבחור בית השקעות? מה חשוב לבדוק לפני אצלי ואצל בית ההשקעות? האם יש דבר כזה השקעה בטוחה? וממה כדאי להימנע? על היבטים אלה ועוד תוכלו לקרוא בסקירה הבאה, רגע לפני שאתם מצטרפים למועדון של מאות מיליוני המשקיעות והמשקיעים ברחבי העולם.

 

עולם ההשקעות – אז והיום

בעבר, עולם ההשקעות ושוק ההון היו תחומים שהיו שמורים למתי מעט, ואלה שהיו מעורבים בו היו בעיקר גברים ממעמד בינוני וגבוה, בדרך כלל עם חליפות נוצצות ולא אחת עם סיגריה בפה. התדמית האקסקלוסיבית הזו הצליחה עשרות שנים לגרום למרבית הציבור להאמין ששוק ההון סגור בפניו. אולם, בשנים האחרונות המגמה הופכת את היוצרות, ושוק ההון הופך למגרש המשחקים של כולם.

יחד עם זאת, רבות ורבים שכן מעוניינים להיכנס לשוק ההון באופן יותר אקטיבי, נתקלים במחסומים טבעיים, ובראשם (עוד לפני פער הכסף הזמין להשקעה) – פערי הידע והניסיון. שני אלה הם אלמנטים מהותיים ביותר בביצוע של השקעות חכמות, נבונות וכמובן רווחיות בסופו של דבר. על פערי הידע והניסיון אפשר לגשר רק לאחר התנסות מעשית בשוק ההון, וברוב המקרים לתקופה ארוכה יחסית.

לכן, אין זה מפתיע שרבות ורבים בוחרים בתחילת דרכם דווקא לפנות לבתי השקעות על מנת שיבצעו עבורם את ההשקעות או לכל הפחות יכווינו אותם וילוו אותם. 

בתי ההשקעות הם גופים פיננסיים המתמחים בשוק ההון, כאשר יתרונם הגדול הוא ההישענות שלהם על מספר רב של מומחיות ומומחים, וחשוב מכך – ההישענות שלהם על הידע והניסיון המצטברים של עשרות שנים ואלפים רבים של תיקי השקעה.

 

למה מלכתחילה לפנות לבית השקעות ולא לצלול לשוק ההון באופן עצמאי?

הפנייה לבית השקעות יכולה להתבצע בכל שלב, בין אם כבר נכנסתם באופן עצמאי לשוק ההון בעבר, בין אם אתם כבר נמצאים בשוק ההון בהווה, ובין אם מעולם לא העזתם להוציא את הכסף שלכם מהעובר ושב. הסיבות לפנייה לבית השקעות יכולות להיות מגוונות, ומשתנות מאדם לאדם.

הסיבה הנפוצה ביותר לפנייה לבית השקעות על מנת שיבצעו את ההשקעות בשמכם היא היעדר הידע והניסיון לבצע את ההשקעות באופן עצמאי. העולם הפיננסי מדבר בשפה משל עצמו, וחשוב מאוד להכיר אותה לפני שנכנסים לעובי הקורה. 

בנוסף, אחד המאפיינים הבולטים של שוק ההון – כפי שמיד נרחיב – הוא ההשתנות המהירה של אלמנטים רבים בו. קצב ההשתנות המהיר לא רק מצריך יכולות למידה מהירה ויכולת מנטלית להתמודד עם עולם תנודתי מאוד, אלא גם קשב רב ואפשרות להיות עם יד על הדופק כל הזמן.

ככל שסכומי ההשקעות עולים או רמת הסיכון של ההשקעות הקיימות עולה – כך גובר הצורך בכך.

באותו עניין, סיבה נוספת לפנייה לבית השקעות היא פשוט היעדר זמן או קשב לעקוב באופן צמוד אחרי ההשקעה ופרטיה. בעלי הון רבים (החל מסכומים קטנים של עשרות אלפי שקלים, עובר בסכומים בינוניים של מאות אלפי שקלים, ועד סכומים גבוהים יותר) הם עובדות ועובדים שלא יכולים להקדיש להשקעות שלהם את הזמן הדרוש לכך שההשקעה תניב את הרווחים האופטימליים בהינתן סכום ההשקעה, רמת הסיכון המועדפת ואופק ההשקעה.

ההעדפה להפקיד את סכומי הכסף בידי בתי ההשקעות להם ניסיון וידע רב, וברוב המקרים גם תוצאות עבר המעידות על הכישרון הפיננסי שלהם, היא מאוד מובנת ומקובלת. המחיר של תשלומי העמלות ודמי הניהול, עבור רבות ורבים, שווה את הזמן שנחסך.

ולבסוף, העיסוק בשוק ההון עלול להיות גם מעמסה מנטלית לא קטנה, עקב הדאגה התמידית לגבי עתיד ההשקעות. באופן די מייאש, כמעט תמיד ניתן למצוא בדיעבד אפיק השקעה שיכול היה להיות משתלם יותר. זוהי גזירת גורל, משום ששוק ההון מתבסס במידה רבה על אי וודאות ועל כלכלה של קבלת החלטות בתנאי אי וודאות.

העברת האחריות – גם אם באופן חלקי – לבית ההשקעות יכולה לחסוך עבור רבים את המעמסה המנטלית הזו, ולהפוך את ההשקעה לפחות מלחיצה ומדאיגה ממה שהיא עשויה להיות.

 

לפני שצוללים לעומק העניין חשוב להכיר את שוק ההון בקווים כללים

שוק ההון הוא שוק פיננסי, כלומר שוק בו נקנים ונמכרים נכסים פיננסיים. סוגי הנכסים הפיננסיים הנפוצים ביותר הנמכרים בשוק זה הם ניירות ערך מסוג מניות ואיגרות חוב. 

הדרך להרוויח כסף בשוק ההון, בדומה לשווקים אחרים של מוצרים פיזיים אותם אנו מכירים מהרחובות, היא קנייה במחיר אחד ומכירה במחיר גבוה יותר. באופן מקביל, ירידה בערך של הנכס הפיננסי גוררת הפסד פוטנציאלי, ומכירה של נכס פיננסי במחיר נמוך יותר מאשר המחיר בו הוא נקנה גוררת הפסד בפועל.

שוק ההון, או "הבורסה לניירות ערך", הוא מקום בו חברות או ממשלות מגייסות כסף ממשקיעות ומשקיעים, בתמורה לרווחים עתידיים. למשל, חברת בתחילת דרכה שצריכה מימון למוצר אותו היא רוצה לפתח יכולה להנפיק מניות ולמכור אותן במחיר מסויים. לאחר פיתוח המוצר והצלחה בשיווק שלו, החברה מחזירה את ההשקעה בתוספת רווחים, אותם היא מחלקת בין המשקיעים, הלא הם בעלי המניות שלה.

באופן דומה ממשלות או גופים ציבוריים אחרים יכולים לגייס כסף מהציבור על ידי מכירה של איגרות חוב – נייר ערך המצביע על כך שלאותו גוף ציבורי יש חוב אצל המשקיע שרכש את איגרת החוב. על פי התנאים של איגרת החוב, החוב יוחזר בעתיד בתוספת ריבית, שהיא מקור הרווח של המשקיע והמוטיבציה שלו לרכוש את איגרת החוב.

 

מהי השקעה ומי יכול לבצע אותה?

השקעה היא רכישה של נייר ערך (למשל, מניה או איגרת חוב) מגוף כלשהו, בין אם זו חברה פרטית ובין אם זה גוף ציבורי, בתמורה לרווח פוטנציאלי עתידי.

ההשקעות הן למעשה מנוע הצמיחה של הכלכלה המודרנית: אם לא תהיינה השקעות, מוצרים חדשים או טכנולוגיות חדשות לא יוכלו להיות מפותחים, משום שתמיד יש צורך בהון ראשוני כדי להתחיל להניע תהליך.

בניגוד למה שרבות ורבים נוטים לחשוב, כל אחד ואחת יכולים להשקיע בשוק ההון (בהינתן כמובן סכום ראשוני להשקעה).

למעשה, רבים מאיתנו כבר משקיעים בשוק ההון מבלי להיות מודעים לכך. ברוב המקרים, בתכניות הפנסיה וקופות הגמל, אליהם מעסיקים מחוייבים להפריש כספים מדי חודש, משקיעים את הכסף בשמם המועסקים על מנת להגדיל את הסכומים הקיימים בתכנית החיסכון.

באופן תיאורטי, ניתן להצטרף לשוק ההון בהתבסס על כל סכום של כסף, קטן ככל שיהיה. במקרים רבים ניתן לקנות גם חלקי מניות של חברות, מה שמגדיל אף יותר את מנעד האפשרויות של משקיעות ומשקיעים פוטנציאליים.

מעבר לכך, בשנים האחרונות חסם הכסף אותו הציבו בתי ההשקעות נעשה משמעותי פחות, ואם בעבר הוא עמד על סדרי גודל של מאות אלפי שקלים, הרי שכיום בחלק מבתי ההשקעות ניתן להצטרף למסלולים של השקעות קטנות בסכומים של עשרות בודדות של אלפי שקלים (כ-  20 אלף ש"ח). 

שינוי תפיסה זה הרחיב אף יותר את ציבור המשקיעות והמשקיעים הפוטנציאליים מחד, ומאידך את הפופולריות של בתי ההשקעות. ככל שיותר ויותר בתי השקעות יציעו אפשרויות כניסה לשוק ההון בסכומים קטנים, כך גם תגבר התחרות ביניהם המתבטאת בעלויות הניהול ומסלולי העמלות, כמובן לרווחת הצרכנים (המשקיעים במקרה הזה).

 

היחס לסיכון הוא תכונת אופי ולא מדע מדוייק

שוק ההון הוא כאמור שוק שאפוף בהרבה אי וודאות, משום שלא ניתן לנבא אף פעם ברמה של 100 אחוז הצלחה או כישלון של חברה מסויימת, או את יכולת הפירעון של גוף שהנפיק איגרת חוב.

ראשית, משום שמדובר תמיד על העתיד, ואת העתיד אין איש יודע בוודאות, ושנית משום ששוק ההון חשוף לתנודתיות הנובעת הן מגורמים פנימיים והן מגורמים חיצוניים.

הדוגמא אולי הבולטת ביותר לכך בעת האחרונה היא מגפת הקורונה שהשתוללה ועודנה משתוללת בעולם, שבבת אחת העלתה מלכים והורידה אחרים בשוק ההון.

עולם התעופה, למשל, שהיה בנסיקה אדירה בעשור האחרון – התרסק. חברות רבות נעלמו מהמפה ואחרות מתקשות להחזיר עטרה ליושנה. 

את המשבר הזה לא ניתן היה לצפות, בטח שלא בכלים של שוק ההון: מדובר בשוֹק (זעזוע) חיצוני לחלוטין. כך קורה עם השפעות חיצוניות אחרות, כמו גורמים פוליטיים, גאו- פוליטיים, מדעיים וכדומה.

אם כן, כל כניסה לשוק ההון היא מלווה ברמת סיכון כזו או אחרת. רמת הסיכון משתנה בין השקעה להשקעה, בהתחשב באינספור גורמים: התעשייה, סוג נייר הערך, אופק ההשקעה (כמה זמן חולף מרגע ההשקעה ועד קבלת הרווחים), ועוד.

מה שחשוב להבין הוא שהיחס לסיכון הוא תכונת אופי יותר מאשר משתנה כלכלי.

כלומר, בניגוד להרבה היבטים כלכליים ופיננסיים אחרים בשוק ההון בכלל ובהחלטה להשקיע בפרט, היחס לסיכון הוא עניין של טעמים אישיים, ואין לגביו נכון או לא נכון.

התמריץ ללקיחת סיכונים גבוהים יותר הוא שהתשואה, או הרווח העתידי, מהשקעות מסוכנות נוטה להיות גבוה יותר. באופן דומה, ככל שההשקעה סולידית יותר, כלומר פחות מסוכנת, כך קטנים הסיכויים לאבד את הכסף – אך הרווח בסופו של תהליך הוא קטן יותר.

יהא בית ההשקעות אשר יהא, רמת הסיכון האישית אותה תרצו לקחת היא אחד מגורמי המפתח בבחירה של מסלולי ההשקעה אותם תרצו לבחון. לכן, חשוב לפני תחילת התהליך מול כל בית השקעות לשאול את עצמכם לגבי רמת הסיכון אותה אתם יכולים או מעוניינים לקחת על עצמכם.

 

מה עליי לשאול את עצמי בבחירת רמת סיכון מועדפת?

למרות שמדובר בהעדפה אישית כפי שנכתב לעיל, ישנם מספר גורמים שיכולים להשפיע באופן חיצוני על ההעדפה הזו שלכם.

ראשית, עד כמה אתם יכולים מבחינה כלכלית לסכן את סכום הכסף אותו אתם משקיעים. אם מדובר בסכום כסף "מיותר", כלומר כזה שאתם לא בונים עליו לעתיד שלכם, תוכלו לקחת לגביו יותר סיכונים.

לעומת זאת, אם מדובר בכסף אותו אתם צריכים בעתיד, כדאי מאוד לחשוב טוב לפני שמסכנים אותו.

גורם נוסף היא רמת ההיכרות והיקף הניסיון שלכם בשוק ההון.

ככלל אצבע, כאשר מתחילים מומלץ להתחיל ברמות סיכון נמוכות יותר, וככל שעובר הזמן והניסיון גדל ניתן להתחיל "לשחק" קצת יותר.

באופן אלטרנטיבי, ניתן לחלק את הכסף לשתי קבוצות (לא בהכרח שוות בגודלן), ולשים רק חלק ברמת סיכון גבוהה יותר.

כך ניתן מצד אחד לצבור ניסיון בתחום של השקעות מסוכנות יחסית, אך מבלי לסכן את כל הכסף.

ככלל, פיזור סיכונים הוא מושג שכדאי להכיר וליישם בשוק ההון, במיוחד בתחילת הדרך.

הדבר נכון אם אתם נכנסים לשוק ההון באופן עצמאי, אך כפי שמיד נראה גם כאשר בוחרים להיכנס לשוק ההון באמצעות בית השקעות.

מידת הסיכון הנלקחת, כמו גם מידת פיזור הסיכונים, תלויה בסופו של יום בכם, בהעדפות האישיות שלכם, ובפועל בתכנית ההשקעה אותה תבחרו בבית ההשקעות.

 

האם השקעה באמצעות בית השקעות הופכת אותה להשקעה בטוחה?

למרבה הצער (אבל לא בלי היגיון), אין דבר כזה השקעה בטוחה. ישנן השקעות בטוחות יותר וישנן השקעות בטוחות פחות, אך לו היו השקעות בטוחות – כולם היו רצים להשקיע רק בהן ולא היו נרשמות השקעות במקומות אחרים.

כאשר בית השקעות כזה או אחר בוחר להשתמש במונח "השקעה בטוחה", חושב להבין שהכוונה היא להשקעה בטוחה באופן יחסי, כזו שמבוססת על ניירות ערך מסוגים מסוכנים פחות (כפי שבהמשך הסקירה נפרט על סוגי ניירות ערך שונים ורמות הסיכון השונות שלהם), או שמבוססת על ניסיון רב שנים עם קו מגמה ברור ותשואה יחסית קבועה (בטווח בינוני וארוך).

בניגוד להשקעות עצמאיות, בתי השקעות בתור גופים פיננסיים גדולים, כן יכולים להבטיח יותר וודאות ויציבות עבור הלקוחות שלהם.

למשל, בית השקעות יכול להתחייב בפני לקוחותיו שהם תמיד יקבלו לכל הפחות את הקרן שלהם בחזרה, והסיכון יחול רק על הריבית. זאת משום שבתי ההשקעות הם גוף שמניב רווחים בפני עצמו, כך שהוא יכול לבטח באופן וולונטרי ועצמאי את הלקוחות שלו.

הבטחה מסוג זה כן יכולה לבוא לידי ביטוי בתכנית השקעה כזו או אחרת, או בתנאים של בית ההשקעות באופן כללי, ובהחלט סעיפים מסוג זה יכולים להשפיע על הבחירה שלכם בין בית השקעות אחד לאחר.

לא בטוחים? שאלו. בית ההשקעות הוא גוף הנותן לכם שירות, ומשתמש בכסף שלכם על מנת להניב רווח עבורכם, אבל גם עבורו. לכן, לעולם אל תהססו לפנות בשאלות לבית ההשקעות.

 

אז על מה צריך להסתכל כאשר בוחרים בית השקעות?

על מנת לבחון את טיב בית ההשקעות, וכן את מידת ההתאמה של בית ההשקעות אליכם באופן ספציפי, ניתן לדבר על משולש היבטים שחשוב לבחון כל אחד מהם לעומק בטרם תפקידו את כספכם היקר בידיהם: 

הקודקוד האחד מדבר באופן כללי על המקצועיות הפיננסית של בית ההשקעות, ועוסק בהישגים, בביצועים וברמה המקצועית שלו.

הקודקוד השני עוסק ברמת הקשר של בית ההשקעות איתכם, הלקוחות או המשקיעים. ולבסוף, כמו כל מוצר או שירות אחר שאנו לוקחים במהלך החיים, לא ניתן להימנע מהשוואת עלויות, עם המחיר שנמצא בקודקוד השלישי.

 

הביצועים של בית ההשקעות

אחד מהאלמנטים החשובים ביותר בהשוואה הוא מידת הניסיון והידע של בית ההשקעות, שהם משתקפים במידה רבה בתשואות הממוצעות אותן הצליח בית ההשקעות להביא לאורך השנים.

בחינת התשואות חייבת להיעשות בממוצע על פני תקופות ממושכות, של חמש ואף עשר שנים. 

זאת משום שכאמור, שוק ההון הוא תנודתי מאוד, וירידה בתשואות בשנה אחת או שתיים אין בה כדי להעיד על כישלון של בית ההשקעות.

להיפך, ירידות תקופתיות תוך שמירה על קו מגמה עולה יכולות להעיד על כך שבית ההשקעות יודע לקחת סיכונים מחושבים, ועל ידי כך להגדיל את התשואה הממוצעת או המצטברת עד סוף תקופת ההשקעה.

אם כן, האלמנט אותו יש להשוות בין בתי ההשקעות מבחינת הביצועים הם קו המגמה והתשואה הממוצעת.

רצוי להשוות בין סוגים שונים של מסלולים (באופן כללי, אין צורך להשוות בין כל אפשרויות ההשקעה). הכוונה היא לבחון את התשואה הממוצעת במסלולים הסולידיים יחסית אותן מציע בית ההשקעות, וכן את התשואה הממוצעת במסלולים המסוכנים יותר.

מן הסתם, בתי ההשקעות ישווקו דווקא את המסלולים המוצלחים יותר שלהם, ואין עם כך שום פסול. כך שלא מספיק לראות בגוגל מה התשואה השנתית הממוצעת אותו מפרסם בית ההשקעות לגבי עצמו.

האחריות להשוואה בין בתי השקעות לגבי מסלול הרלוונטי עבורכם – היא אחריות שלכם, המשקיעות והמשקיעים.

ייתכן מאוד שבית השקעות טוב מאחר במסלולים הסולידיים, ואילו המצב הפוך כאשר מגיעים למסלולים המסוכנים יותר.

לפיכך, ייתכן מאוד שבית השקעות יהיה טוב למשקיעה אחת אך בית השקעות אחר יהיה עדיף למשקיעה אחרת.

 

הקשר בין בית ההשקעות ובין המשקיעים

הסוגיה השנייה החשובה בבחירת בית ההשקעות היא רמת היחס אותו אתם תקבלו. ניהול בית ההשקעות יכול להיעשות בצורה גנרית, אך יכול להיעשות תוך התאמה אישית לצרכים ולהעדפות שלכם, המשקיעים.

עבור כולם, ובפרט עבור חדשים בתחום ההשקעות, אסור להתפשר על קבלת הסברים והבהרות לגבי כל פרט ופרט בתכנית ההשקעה.

ככל שהיחס האישי ברמה גבוהה יותר, וככל שרמת המענה המקצועי גבוהה יותר, כך תוכלו לזכות לתשובות לכל השאלות שלכם – תשובות שמלבד שקט נפשי יכולות לעזור לכם להפיק אף יותר רווחים מההשקעה.

כדאי לזכור, שלמרות שהידע והניסיון מצויים בקרב עובדי בית ההשקעות – הכסף הוא שלכם ושלכם בלבד, ואתם הלקוחות של בית ההשקעות.

לכן, תמיד תדרשו לקבל הסברים על כל ספק שעולה לכם, ואל תרגישו שעושים לכם טובה אם עונים לכם – זוהי זכותכם שלכם וחובתם שלהם.

היבט נוסף בקשר בין בית ההשקעות וביניכם היא רמת הדיווח שלהם לגבי ההשקעה שלכם, בשני מובנים: תדירות ובהירות. מבחינת תדירות הדיווח – ככל שתדירות הדיווח גבוהה יותר, כך תהיו אתם יותר עם יד על הדופק על ההשקעה שלכם, מצב רצוי לכל הדעות.

מלבד תדירות דיווח שוטף, ודאו כי בכל עת תוכלו לפנות לבית ההשקעות ולקבל תמונת מצב עדכנית באופן שקוף לחלוטין. הכסף שנמצא בבית ההשקעות הוא כסף ששייך לכם, וככזה זכותכם המלאה לדעת בכל שלב מה נעשה איתו.

היעדר שקיפות בעניין זה עלולה להעיד על בעייתיות בבית ההשקעות, ויכולה לרמוז לכם שאולי כדאי לשקול השקעה דרך בית השקעות אחר המקפיד על שקיפות.

מבחינת בהירות – עליכם להבין את הדו"חות אותם תקבלו לאורך השנים לגבי ההשקעה שלכם, ולהצליח לקרוא אותם ולקבל תמונת מצב עדכנית לגבי הכסף שלכם.

אם המצב הוא לא כך, לכל הפחות יש לוודא שבאופן מעשי תוכלו לקבל מענה אנושי בשפתכם שלכם על מנת לקבל הבהרות על הדיווח השוטף.

 

מחיר

רכיבי המחיר העיקריים בתיק השקעות הם דמי הניהול והעמלות על הרווחים. בדומה לכך שבתי השקעות נוטים להציג (ובצדק) את המסלולים שהניבו יותר תשואה בהשוואה למסלולים אחרים, כך גם בתי השקות נוטים (שוב, בצדק) להדגיש את החלק במחיר שהוא משתלם יותר אצלם.

על מנת לבצע השוואה טובה של המחיר כולו, כדאי לקחת מקרה בוחן היפותטי, למשל השקעה של 10,000 ש"ח על פני 10 שנים במסלול של תשואה ממוצעת של 5% שנתית.

בחנו מה תהיינה העמלות ומה יהיו דמי הניהול בכל אחד מהמסלולים, כאשר בסופו של דבר מה שתרצו להשוות הוא לא את דמי הניהול ואת העמלות בנפרד, אלא את העלות הכוללת לכל אורך שנות ההשקעה.

למשל, בית השקעות א' מציע דמי ניהול שנתיים של 10 ש"ח, ובית השקעות בית גובה דמי ניהול גבוהים יותר, של 20 ש"ח. אולם, בעוד שבית השקעות א' גובה 5% עמלה על הרווחים, בית השקעות ב' מסתפק ב2.5% בלבד.

היכן המחיר גבוה יותר?

במקרה ההיפותטי הזה, בהנחה שהתשואה אכן הגיעה ל- 5% שנתיים, 10,000 השקלים שהושקעו יהפכו ל- 16,289 שקלים בתום עשר שנים. לו ההשקעה הייתה מבוצעת בבית השקעות א', דמי הניהול הכוללים היו מגיעים ל- 100 ש"ח, והעמלה על הרווח הייתה מסתכמת בכ- 314 ש"ח.

לו ההשקעה הייתה מבוצעת בבית השקעות ב', דמי הניהול היו מסתכמים אמנם ב- 200 ש"ח, אך סך העמלה הייתה מגיעה ל- 157 ש"ח בלבד.

במקרה הנ"ל, דווקא ההשקעה בבית השקעות ב', עם דמי הניהול הכפולים, יצאה משתלמת: בתום עשר שנים בבית השקעות א' שולמו כ- 414 ש"ח, ואילו בבית השעות ב' כמעט 60 ש"ח פחות.

אם כן, לפני שאתם נבהלים מדמי ניהול גבוהים, או נמשכים אחר דמי ניהול נמוכים – אל תשכחו שהמחיר כולל אלמנטים נוספים.

ועוד עניין לגבי המחיר – זוכרים שאתם הלקוחות? גם אם אתם לא בקיאים בכל סודות שוק ההון, מותר לכם להתמקח על דמי הניהול או על שיעור העמלות.

מטבע הדברים, ככל שההשקעה שלכם תהיה גדולה יותר בסכום ובאופק השקעה, כך כוח המיקוח שלכם יגדל; אך בישראל כמו בישראל – תמיד כדאי ומומלץ לנסות.

 

אם אין דבר כזה השקעה בטוחה, מדוע יש בתי השקעות שמציעים "השקעות בטוחות"?

כפי שכבר הוסבר, בהגדרה אין דבר כזה שוק ההון. יחד עם זאת, ניתן לדבר על השקעות בטוחות יותר ובטוחות פחות, עד כדי כך שיש השקעות סולידיות שהסיכוי לאבד בהן את הכסף הוא מאוד נמוך.

חשוב להבין שאין מעשי קסמים בעניין השקעות. תשואות גבוהות בהכרח יבואו עם סיכון גבוה יותר, ועבור סיכון נמוך יותר תצטרכו להסתפק בהשקעות עם תשואות נמוכות יותר. גם כאן, כמו בעניין היחס הראשוני לסיכון, אין נכון או לא נכון, אלא עניין של העדפה אישית ושל התאמה ליכולות ולצרכים הספציפיים של המשקיע ברגע הנתון.

אם כן, בית השקעות שמציע "השקעה בטוחה" מתכוון ככל הנראה לאחד או יותר מהמסלולים הסולידיים יותר שהוא מציע, כזה שכמעט בוודאות תזכו לראות את התשואה בסוף אפיק ההשקעה. השקעות אלה יהיו פחות אטרקטיביות מבחינת התשואה, אך אטרקטיביות יותר מבחינת הוודאות (היחסית) שיש בהן.

ניירות הערך העיקריים שבהם סוחרים בבורסה לניירות ערך הם מניות ואיגרות חוב, כאשר האחרונות מתחלקות לאיגרות חוב קונצרניות ואיגרות חוב ממשלתיות. מה המשמעות של כל נייר ערך? והאם צריך לבחור רק סוג אחד כדי לבצע השקעה?

 

מניות, איגרות חוב קונצרניות ואיגרות חוב ממשלתיות – למה לבחור אם אפשר גם וגם?

על פי רוב, ניירות הערך בעל הסיכון הנמוך ביותר הם איגרות החוב הממשלתיות. מדובר בשטר חוב אותה מנפיקה ממשלה על מנת לגייס כספים מהציבור, בתמורה לריבית עתידית. למעשה, האפשרות היחידה לאבד את הכסף היא אם הממשלה הופכת להיות חדלת פירעון, תרחיש קיצוני שככל הנראה לא עתיד לקרות במציאות הגיאו- פוליטית הנוכחית (במילים אחרות, אל תרוצו לרכוש איגרות חוב של ממשלות ונצואלה או ארגנטינה).

איגרות חוב קונצרניות הן איגרות חוב אותן מנפיקות חברות פרטיות. שוב, זוהי אופציה של חברות לגייס כסף מהציבור מבלי להיות מחוייבים להם במניות (אלא רק בריבית על החוב). איגרות חוב קונצרניות נחשבות בממוצע מעט מסוכנות יותר מאשר איגרות חוב ממשלתיות, אך חשוב לדעת שהסיכון הוא לא רק לגבי הריבית, אלא יכול גם לפגוע בקרן.

לבסוף, ישנן המניות, נייר הערך הנסחר ביותר בשוקי ההון השונים ברחבי העולם. חברה המעוניינת לגייס כספים יכולה להנפיק מניות ולתת להן תו מחיר נוכחי, למשל 1000 מניות בשווי 100 ש"ח כל אחת, במטרה לגייס 100,000 ש"ח מהציבור. משקיעה המזהה את הפוטנציאל של החברה יכולה, למשל, לקנות 10 מניות בשווי של 1,000 ש"ח בסך הכל, ולצפות שערך החברה יעלה בעתיד.

בתרחיש האופטימי בו ערך החברה עולה, אותה משקיעה עדיין אוחזת בשווי שוק של החברה המקביל לשיעור המניות שהיא רכשה, במקרה זה – 1% מכל שווי החברה. כך, אם למשל שווי החברה לאחר שיווק המוצר או הטכנולוגיה עלה למיליון ש"ח, המשקיעה המאושרת זכאית למכור את המניות שברשותה תמורת 10,000 ש"ח, ולרשום רווח נאה של 9,000 ש"ח (לפני מסים).

אולם, אם החברה לא מצליחה לשווק את המוצר שלה ושווי החברה ירד, נניח, ל- 50,000 ש"ח בלבד – אם המשקיעה תמכור את 10 המניות שלה היא תקבל תמורתן רק 500 ש"ח, ותרשום הפסד של 500 ש"ח.

במציאות, רוב מסלולי ההשקעות, כחלק ממדיניות של פיזור סיכונים, לא שמים את כל הכסף רק על סוג אחד של ניירות ערך, וכן לא רק על חברה או ממשלה אחת: בתי ההשקעות יציעו לכם ככל הנראה תמהיל, כלומר תערובת של ניירות ערך שתתאים למאפיינים הכלכליים והאישיים שלכם.

יתרה מכך, ישנם תמהילים שרק בתי השקעות יוכלו לעשות עבורכם, משום שברשותם סכומי כסף גדולים מאוד. על מנת לפצל בצורה כזו למגוון רחב של סוגי השקעות, יש צורך בסכומי כסף גדולים, מה שמרבית המשקיעות והמשקיעים לא יכולים להרשות לעצמם. בית ההשקעות נהנה מכך שהוא יכול להשתמש בסכומים המצטברים של כל הלקוחות שלו, ולפצל את סכומי הכסף של הלקוחות לחלקים קטנים.

בבחירת בית השקעות, חשוב להשוות בין היתר בין מידת הגמישות אותה מאפשרים בתי ההשקעות. ככל שרמת הגמישות בתמהילים גבוהה יותר, כך תוכלו להתאים לעצמכם (ביחד עם מנהל או מנהלת התיק) את התמהיל המתאים ביותר עבורכם.

 

גם לאחר בחירת בית השקעות חשוב להמשיך להיות מעורבים בהשקעה

ביצוע השקעות באמצעות בית השקעות היא מהלך נבון מאוד, משום שהוא מאפשר לכם ליהנות מהידע והניסיון של עשרות שנים של מומחיות ומומחים לפיננסים, משום שהוא מוריד מכם הרבה מהדאגה היומיומית למצבו הנוכחי של הכסף, ומשום שהוא מאפשר גמישות רבה יותר בהשקעה.

יחד עם זאת, חשוב להדגיש שאין זה מומלץ להפקיד את הכסף ו"לשכוח" ממנו עד מועד הפירעון. חשוב מאוד להיות עם יד על הדופק ולהיות מעורבים מכמה סיבות.

ראשית, הדינמיות של שוק ההון מחייבת את בתי ההשקעות לשנות הרבה דברים, חלקם מינוריים בחשיבותם וחלקם עקרוניים, כחלק מהאסטרטגיה הכללית של בית ההשקעות. מעורבות שלכם יכולה לדאוג שלא ייעשו שינויים שאינם לרוחכם או לא לפי העקרונות או המדיניות שהכתבתם לעצמכם בכניסה לתהליך הרכישה.

שנית, מעורבות גבוהה יותר תבטיח לכם וידוא שאתם אכן מנצלים היטב את בית ההשקעות למיקסום הרווח הפוטנציאלי שלכם. ככל שתשקיעו יותר בחינוך פיננסי עצמי – כלומר, הכרת עולם המושגים, הכרת המסלולים וסוגי ניירות ערך, היכרות עם האקטואליה בשוק ההון וכדומה – תוכלו לבוא למנהלת או מנהל תיק ההשקעות שלכם עם דרישות או הצעות יותר ספציפיות.

המפתח להצלחה בשוק ההון, כמו בתחומים רבים בחיים, הוא הידע. ככל שתדעו יותר, ככל שתכירו יותר, ככל שתהיו מודעים יותר, כך תוכלו להיטיב עם עצמכם בתחום, ובמקרה הזה להגדיל את הרווחים שלכם מההשקעות בשוק ההון. הדברים כמובן נכונים לגבי מי שנכנס באופן עצמאי לשוק ההון, אך חשיבותם אינה פחותה עבור אלה שמחליטים להצטרף באמצעות בית השקעות.

 

האם צריך להבין בשוק ההון גם אם מבצעים את ההשקעה באמצעות בית השקעות?

באופן תיאורטי, אין צורך להבין כלל, משום שאפשר פשוט להביא את הכסף לבית ההשקעות ולחכות לרווחים בצד השני בתום תקופת אופק ההשקעה. אולם, גם במציאות של השקעות דרך בית השקעות ידע הוא כוח. 

על מנת לבחור בית השקעות מומלץ בצורה הנכונה והמתאימה ביותר עבורכם באופן אישי, לא יזיק מעט ידע. כך תוכלו לבצע השוואה כלכלית ונבונה יותר בהיבט הביצועים. בנוסף, כך תוכלו להצליח לשאול בצורה טובה יותר את השאלות הנכונות כאשר אתם משווים בין בתי ההשקעות בשני ההיבטים האחרים, היבט הקשר עם הלקוח והיבט המחיר.

אחת הדרכים הטובות להגדיל את הידע הפיננסי היא דווקא ליהנות מכך שההשקעה מתבצעת באמצעות בית השקעות, ולדרוש הסברים מפורטים לגבי פרטי ההשקעה. באמצעות פרטים אלו תוכלו לקבל את השיעור המעשי הטוב ביותר על שוק ההון, השקעות ופיננסים באופן כללי.

ולבסוף, השקעה דרך בית השקעות אין משמעותה שאין לכם השפעה על מה הכסף שלכם עושה, או שכלל לא תוכלו להביע את עמדתכם לגבי אפיק ההשקעה. אדרבה, ככל שהידע הפיננסי שלכם יהיה גדול יותר, כך תוכלו לעקוב יותר מקרוב לאורך שנות ההשקעה, ולהגדיל את המעורבות שלכם במה שהכסף שלכם עושה.

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא