ההבדלים בין הנפקה פרטית לציבורית

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

את המונח הנפקה פרטית והנפקה ציבורית כבר שמעתם אך אינכם מבינים מהו ההבדל? אתם מעוניינים להשקיע ולהגדיל את הונכם הנזיל? כתבה זו תסייע להבין את ההבדלים המהותיים בין שני המונחים ואת הרלוונטיות של כל השקעה אליכם. 

אם כך, שתי ההנפקות שחברה יכולה לבצע במטרה לגייס הון הן הנפקות ציבורית או הנפקות פרטית. לכל סוג הנפקה יש את היתרון שלה וכיום הדרך הנפוצה יותר הינה הנפקה ציבורית.

 

מה ההבדלים בין ההנפקות השונות?

הנפקה פרטית היא מצב בו חברה פונה דרך בתי השקעות או קרנות הון סיכון וחברות שונות למשקיעים פוטנציאלים. הנפקה פרטית של חברה ציבורית נובעת לרוב מצורך לגייס באופן מהיר הון רב אך היא מתבצעת כמובן גם בחברות פרטיות. על מנת שהנפקה פרטית תצליח והחברה תקבל את ההון שהיא שואפת לקבל היא צריכה להציג בפני המשקיעים את מצב החברה ותוכנית פעולתה בעתיד.

הצגה זו כוללת לרוב את המודל העסקי שלה, מבנה העסקה והזכויות שיינתנו למשקיעים בתמורה. המשקיעים יכולים להעיר את הערותיהם, להציע שינויים שמתאימים לאופיים והחברה הפרטית יכולה לשנות בהתאם להסכמתה ולהגיש הצעה מתוקנת. בהנפקה פרטית החברה אינה נדרשת לפרסם תשקיף, הדירקטורים אינם נושאים בכל אחריות נוספת על אחריותם הבסיסית למידע שהתפרסם על ידי החברה בדוחותיה ועל כן לא חשופים לתביעות ייצוגיות. 

 

הנפקה פרטית: 

יתרון משמעותי הוא בחירת בעלי העניין ומחזיקי המניות בחברה בשונה מהנפקה ציבורית בה אין שליטה עם הרוכשים. וכן בהשקעה פרטית הדירקטוריונים אינם חשופים לתביעה ייצוגית שכן אינם נושאים באחריות נוספת על אחריותם הבסיסית למידע שהתפרסם על ידי החברה בדוחותיה. 

הנפקה פרטית עבור חברה ציבורית היא לרוב בעלת עלות נמוכה ובעלת יתרונות רבים כמו שמציינים לעיל. ישנה עמלה שמשולמת רק לעורך הדין ובנק ההשקעות וגם היא בעלות של עד 5% ובתנאי שההנפקה צלחה. זאת אל מול הנפקה ציבורית שדורשת יועצים ואנשי יחסי ציבור עם עמלה של עד 10%, המשולמת גם אם ההנפקה נכשלה וזאת בתוספת עלויות עורכי דין ורואי חשבון שלרוב מתחילים ב50 אלף דולר ונעים צפונה.  הנפקה פרטית הינה מהירה יותר ולרוב נמשכת עד כחודש ימים בעוד הנפקה ציבורית עשויה להימשך כארבעה חודשים. 

 

גם חברה ציבורית יכולה לבצע הנפקה ציבורית.

יתרון של הנפקה פרטית של חברה ציבורית הוא שהמידע של החברה גלוי לציבור והמשקיעים אליהם החברה יכולה להיחשף הם גדולים ובעלי הון רב וניסיון השקעה ופיתוח של חברות דומות. חשיפה זו מסייעת לחברה שעוברת את התהליך באופן מוצלח להיכנס למודעות הציבורית ועל כן לעורר עניין ותזרימי כספים בניירות הערך של החברה. הנפקה זו מתאימה לחברות ציבוריות שהציבור איבד בהן עניין ולכן נסחרות בנפחי מסחר נמוכים. הנפקה שכזו עשויה לעיתים לשפר את תדמית החברה ועל כן להזרים כסף בשני האפיקים השונים. 

 

הנפקה ציבורית:

הנפקה ציבורית היא הנפקה בה לראשונה חברה פרטית מציעה רכישה של מניותיה לציבור (IPO) או שלחילופין חברה שכבר נסחרת מציעה כמות נוספת של מניות לשוק הסוחרים. זה נעשה כאשר החברה רוצה להתרחב ולהיחשף להון נוסף או כאשר לא מצאה משקיע פוטנציאלי פרטי. כאשר חברה מונפקת באופן ציבורי היא חייבת לקבל על עצמה כללי דיווח חשבונאיים מחמירים ואין מקום למשא ומתן מול המשקיעים.

יש צרוך בשקיפות רבה והיא צריכה לפרסם תשקיף מפורט על פי הכללים הקיימים. בתשקיף מפורטים פרטים חיוניים שמטרתם לסייע לציבור להחליט אילו מניות של איזה חברות לרכוש. לרוב מפורטים בו פעולות החברה, בעלי העניין, חלוקת הנכסים ורווחי החברה. התשקיף קובע את המועד בו הציבור יכול להגיש בקשות לרכישה ראשונית של ניירות הערך המוצעים. בהנפקה כזו בשונה מפרטית החברה לא יכולה לבחור את בעלי המניות של החברה והיא עשויה למצוא עצמה עם משקיעים של כיוונה אליהם.

בהנפקה ציבורית נייר הערך המונפק אינו חסום ואינו קשור לחוזה המחייב את המשך החזקתו אצל בעלי המניות ועל כן יכול להיסחר באופן מיידי בפלטפורמות השונות. פרט זה עשוי להוות יתרון או גם חסרון לחברה המונפקת. בעוד את הנייר של חברה שנרכש דרך הנפקה פרטית לרוב לא ניתן לסחור בו למשך שישה חודשים. בחברה ציבורית לעומת זאת מאחר וניתן לבצע מסחר ישיר בחברה ישר לאחר ההנפקה, אם הנפח של הביקוש ברכישת המניות הינו נמוך והמשקיעים נאלצים לרכוש חלק מניירות ערך אלו תדמית החברה עשויה לספוג מכה שעימה תצטרך להתמודד. 

יתרון משמעותי בהנפקה שכזו היא שלרוב היא מובילה לנתחים קטנים יותר ועל כן התערבות מופחתת בחברה על ידי המשקיעים ושמירת הניהול והאסטרטגיה הקיימים של החברה מפני בעלי המניות ומנגד מחזקת את המוניטין של החברה וחשיפתה לציבור הרחב. הפיכת חברה לסחירה מאפשר למייסדים למכור מניות, לשנות מבני בעלות ביתר קלות ולהשתמש במניות כבטוחות לקבלת אשראי.

בעת רישום למסחר כל חברה נסחרת מקבלת הערכת שווי רציפה ששיפורה חשוב ותורם למשיכת משקיעים נוספים. חברה נסחרת יכולה ביתר קלות לקדם תהליכי רכישות ומיזוגים באמצעות החלפת מניות. חברה ציבורית יכולה להציע אופציות לעובדיה ובכך למשוך עובדים כישרוניים לתעסוקה בחברתה. ישנה אפשרות לחברה להיות דואלית, כלומר להיסחר במספר בורסות במקביל ובכך להגדיל את החשיפה שלה בקרב משקיעים פוטנציאלים ובשוקים שונים.

 

לסיכום

בשנים האחרונות ישנה מגמה חדשה של חברות פרטיות המחפשות סכומי הון אצל הציבור הרחב ולפיכך מציעים לרכוש באופן אישי אחוזים בחברתה דרך פלטפורמות שונות (כמו פיפלביז). הן מוכנות לקבל הון קטן מכל משקיע במטרה שבסך הכל יצליחו להגיע לכמות הכוללת אליה הם שואפים. יש לזכור שחברות אלו עוד קטנות, הרבה פעמים עונות על הגדרה של סטארט-אפ וכי ההשקעה בהם מסוכנת יותר, אך יחד עם הסיכון התשואה של אלו שמצליחות צפויה להיות גדולה ולהכפיל את שוויה. התחום הולך ומפתחת ומשקיעים פרטיים מקבלים הזדמנויות לשוק של חברת גדול יותר ועל כן התשואות הפוטנציאליות הופך לאטרקטיבי יותר. 

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא