השקעות במניות למתחילים – כללי אצבע שכדאי ליישם

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

משבר הקורונה שינה במידה רבה את האופן בו אנשים תופסים את העבודה שלהם, אם עד כה הציבור הישראלי ברובו נטה להאמין שעבודה יציבה, רצוי כשכיר, היא הבטחה להכנסה קבועה ויציבה אשר נגזר ממנה ביטחון כלכלי כלשהו, אזי שקונספציה זו נגוזה במידה מה לאור גלי החל"ת והאבטלה ששטפו את הארץ כתוצאה מפרוץ המגפה.

בהמשך לכך, בעוד שרבים נשארו בבית חסרי מעש וחסרי תעסוקה, רבים מהם בחרו לשאת פניהם לכיוון הבורסה לניירות ערך כאשר בשנה החולפת נשברו שיאים בפתיחת חשבונות חדשים של סוחרים עצמאיים.

סימוכין לכך ניתן לראות מעצם העובדה שלא פחות מ- 120,000 חשבונות מסחר חדשים נפתחו בישראל במהלך 2020, כאשר ניתן לאפיין את אותם משקיעים על פי רוב כאנשים צעירים, חסרי ניסיון ו/או ידע בשוק ההון, כמו גם כאוכלוסייה אשר עלולה במידה רבה להיות פגיעה יותר לסכנות השוק.

לאור זאת, במאמר הקרוב ננסה לציין ולאבחן כמה כללי אצבע שחשוב להפנים בטרם תשליכו את יהבכם לעבר שוק ההון, אשר קרקעיתו רצופה גופותיהם של משקיעים אשר כשלו לעמוד בלחץ ובהסכם אשר כרתו עם עצמם בטרם החלו לנסות לעשות כסף – מכסף.

 

למה בכלל להשקיע? 

אף על פי כי אילו הנכם קוראים שורות אלו כנראה שכבר גיבשתם את דעתכם בנושא, חשוב לחדד ולזקק את חשיבותה של החלטה כדוגמת השקעה בשוק ההון, בכדי שזו תאיר את דרככם דווקא בשעות בהן הכל יראה קודר.

 

גיוון הכנסה והקטנת התלות במקום העבודה

לכן, חשיבותה של השקעה בשוק ההון גדלה לאור העובדה כי כיום במאה ה- 21, כאשר המגמה אינה צפויה להיעצר בקרוב, ניתן להבחין כי גדלה החשיבות של הכנסה פסיבית לאור האפשרויות הרבות והתמורות הרבות אשר אדם עלול להתמודד עימן במהלך חייו.

 

תמיכה בכלכלות ותעשיות שאתם מאמינים בהצלחתן

כמו כן, השקעה בשוק ההון מאפשרת למשקיע לקבל תמורה לכספו ולא לתת לו להעלות אבק בעו"ש, כאשר באמצעות קניית ניירות ערך (אם תרצו – תמציתה הפרקטית של ההשקעה בשוק ההון) מתאפשר למשקיעים פרטיים וקטנים ככל שיהיו, להביע את תמיכתם בשווקים וכלכלות אשר בבת עינם, כמו גם לגזור קופון מסוים מעלייתם מעלה. 

 

הגנה מפני אינפלציה

בנוסף לכך, לאור אינפלציה מסוימת אשר מתרחשת במטבע מדי שנה, כאשר היא משתנה בין 1% – 3%, אילו לא תשקיעו את כספכם בתצורה כלשהו, אתם למעשה מסתמכים על גידול טבעי שיוסב לכם באמצעות העלאה תכופה במשכורת שלכם, אחרת – אתם פשוט מאבדים כוח קנייה מדי שנה.

 

ידע ידע ועוד פעם ידע 

כעת מאחר והבנו את חשיבות ההשקעה כשלעצמה, יש לדון באופן בו ראוי לרכוש את הידע שיוביל אתכם אודותיה, כאשר ישנן אין סוף דרכים אשר נוגעות לרכישת ידע בשוק ההון, החל מקריאת ספרים בנושא, הצטרפות לבלוגים ברשת, מעקב אחר קבוצות טלגרם או פייסבוק, ואפילו פתיחת  חשבון דמו והשקעה בכסף פיקטיבי בכדי לקבל אמת מידה. 

 

אופן הלמידה כאינטגרל של אופן ההשקעה

מנגד, דרך הלמידה צריכה לתאום את האופן בו אתם מתעתדים להשקיע בעצמכם, רוצה לומר – אילו הנכם מתכוונים להשקיע באמצעות מעקב יומי אחר מניות, כאשר אתם מחפשים לקנות אותן בשפל נקודתי מתוך כוונה למכור מספר דקות אחר כך, אופן ההשקעה וכתוצאה מכך הלמידה שנלווה לכך הוא שונה בתכלית ממשקיע אשר קונה תעודות סל ואוגר אותן למספר חודשים אם לא שנים.

עם זאת, המשותף לכלל הליכי ההשקעה הוא שכולם מחויבים בהליך למידה כלשהו, בכדי להפריד ולמנוע מהבורסה להפוך למה שהיא עלולה להיות בעבור משקיעים לא נבונים – קזינו. לכן, אשתדל לשפוך מעט אור על ההליך באמצעות דוגמאות אישיות שנקלעו בדרכי ושצפיתי בדרכם של מכרים, בכדי לזקק ולנסות לטייב את אופן הלמידה. 

 

זמן כגורם ראשוני שמשליך על טכניקת ההשקעה

מדובר בשאלה שמעסיקה רבים בשלבים מתקדמים של חייהם כמשקיעים, זאת מכיוון שהשקעה יכולה ואולי אפילו צריכה לשנות את פניה בהכרח לאור נסיבות חייו של המשקיע. כלומר, משקיע אשר עובד במשרה מלאה ויכול להקצות מספר דקות בשבוע לבחינת מצבו, נמצא במצב שונה בתכלית לעומת אדם אשר יכול להשקיע מספר שעות ביום לטובת עניין זה. 

לכן, ראשיתו של אופן ההשקעה נגזר מן המשאב הבסיסי ביותר שיש לכולנו במידה כזו או אחרת – זמן. כאשר לאור כמות הזמן שיש לכם להקצות לטובת העיסוק בשוק ההון, כך תוכלו להבין האם מקומכם בקרב משקיעים יומיים, או דווקא במשקיעי ערך לטווח בינוני ואף ארוך. 

בהמשך לכך, ראוי אפילו לנסות לחשוב ולהבין כמה זמן תוכלו להקדיש לטובת בחינת מצבכם בשוק ההון, כאשר כל תשובה – בין אם היא 5 שעות יומית או חצי שעה חודשית, הגיונית ונכונה, שכן היא מחושבת בהתאם לשאר מחויבותכם השונות בחיים. 

עם זאת, מומלץ להימנע מנקיטת תוכנית אשר לא הולמת את אורח חייכם, בעודכם מתחייבים לכמויות זמן אשר אינכם יכולים לקיים בפועל, שכן הדבר משול להפקרת כספיכם לרחשי ליבה של הבורסה, אשר אינו ידוע במיוחד כרחב ומכיל.

 

כתבו חוזה – ועמדו בו

לאחר שהבנתם את מסגרת הזמן סביבה אתם עתידים להשקיע, הגיעה העת להחליט מה בדיוק אתם רוצים מהבורסה. כלומר, האם אתם מחפשים להשקיע למספר ימים באופן מחזורי? האם מדובר בהשקעה כיצירת מקור הכנסה רציף בדומה לשכר דירה מנכס נדל"ני באמצעות מכירת מניות קבועות של אותה חברה? אם בעודכם בוחנים שאלות אלו התשובה שעלתה לכם היא "לעשות כמה שיותר כסף", תתפלאו לגלות כי הדרך לשם לא עוברת באמצעות הגדרת יעד שכזה.

הפתרון לחוסר סדר שכזה הוא כתיבת חוזה (מרחיקי הלכת אף יעשו זאת הלכה למעשה) ביניכם לבין עצמכם, בו אתם מתחייבים לאורה של תוכנית, כזו אשר תאגד בתוכה את האופן בו אתם משקיעים (כלומר התדירות והקשב שמופנה לכך), הסכומים אשר אתם מתעתדים להקצות לטובת זאת, כמעין מנגנון בקרה מאיבוד עשתונות, כמו גם היעדים והמטרות שלשמן נכנסתם מלכתחילה.

 

חוזה כמסגרת שמסייעת לפעול

לדוגמה, אדם אשר יודע כי עליו לרכוש דירה בעוד כשנתיים, שמבקש להשקיע סכום מסוים מהונו האישי במדדים רחבים, מתוך ציפייה לקבל את תשואת המדד כולו אשר בממוצע לאורך 90 שנה הניבה 9%, נעזר בתוכנית סדורה ומבוקרת. 

הוא יודע מה הוא רוצה משוק ההון, הוא יודע כמה כסף הוא מוכן להקצות לטובת העניין, הוא יודע מתי הוא מעוניין למשוך את כספו, ולעניות דעתו כלל רכיבי העלות תועלת שכרוכים במהלך מספקים אותו.

 

חוזה כחבל הצלה בעתות משבר

חשיבותו של החוזה אינה רק לטובת הסדר הטוב, כמו שהיא נועדה לסייע לכם ברגעים קשים. כלומר, קשה להעלות בכתב את התחושות אשר נסובו לאדם שכלל נכסיו אשר הרוויח בעבודה ועמל נעלמים בהרף עין אל מול ספרות צבועות אדום וסימני אחוזון לידם.

זאת מכיוון שרבים המחקרים אשר נכתבו אודות מבחנים פסיכולוגיים אלו והשלכותיהן על האופי האנושי, אשר עוצב בעקבות אין ספור שנות אבולוציה שחינכו אותו להתרחק מסכנה ומאובדן ככלל אשר שמר עלינו כמין בחיים. 

לפיכך, החזקה בחוזה אשר מאגד ומכניס מעט היגיון לתוך המשוואה, עלולה במידה רבה להציל אתכם בעת הצורך כאשר יהיה לכם מסמך כלשהו שאיגד את תחושותיכם ומחשבותיכם ההגיונית בעת יצאתם לדרך, עם זאת – אל תפחדו לשנות את החוזה בהתאם לשינויים אשר חלים עליכם, כאשר כל עוד הכל נעשה בהוראת מה שנמצא בין האוזניים ולא בהוראת מה שנמצא בין הצלעות, מדובר בהחלטה לגיטימית.

 

הימנעו ממעקב אדוק מדי 

כלל אצבע נוסף אשר היעדרו בולט כחלק מהשקעה במניות למתחילים, הוא מעקב יתר אודות תנועתה של מניה. כלומר, אדם אשר רכש מניה מסוימת מבקש לצפות בגרף שלה לאור כספו המושקע בו, כאשר בעבור כל תזוזה או שעל שנעשה בעניינה ליבו מחסיר פעימה מהתרגשות – או מחשש.

 

בחינה עקבית ושרירותית של מצבכם

לכן, כחלק מהחוזה שדיברנו עליו קודם לכן, רצוי להגדיר מספר נקודות (כמובן לאור כמות הזמן שהגדרתם שתקדישו לטובת ההשקעה בשוק ההון) זמן קבועות אשר במהלכן תבדקו את ביצועי נייר הערך שלכם. עבורי, מדובר בבחינה יומית אשר מתרחשת כחצי שעה בטרם פתיחת המסחר בארה"ב (16:00 שעון ישראל), בנוסף לפעם אחת חצי שעה בטרם סגירת המסחר בארה"ב (22:30 שעון ישראל). 

מעקב סדור זה מאפשר למשקיע להימנע ולהתבונן בנתונים "קבועים" יחסית, מבלי ללכת שולל אחר תנודות נקודתיות אשר עלולות לשנות את השקפתו. 

 

שוק המניות כאוקיינוס בלתי ניתן לצפייה

לדוגמה – אילו נשווה את שוק המניות העולמי לאוקיינוס, הרי שאתם כמשקיעים בודדים משולים בו אולי לפלנקטון, ובאוקיינוס כמו באוקיינוס קיימים להם גם דגים גדולים יותר ופחות, עד כדי לוויתנים עצומים וכרישי עמלץ. לעתים אחד מן אותם שחקנים גדולים בשוק – כדוגמת גוף השקעות בין לאומי, או בעל מניות אשר מחזיק באחוזון מכובד מן המניה, בוחר "לנענע את העץ", בעודו מוכר בפתאומיות חלק נכבד מאחזקותיו. 

כתוצאה מאותה מכירה פתאומית, מחיר המניה צונח בעוד משקיעים בודדים כדוגמתכם, אשר אינם מודעים לזהות המוכר ולמניע למכירתו הספונטנית, עלולים לפרש את הירידה בערך המניה כנטישה המונית של מיליוני משקיעים ברחבי העולם, ולכן כצעד אשר נועד להציל חלק גדול ככל הניתן מן ההון שהושקע במניה, עלולים רבים למכור אותה ולתרום לירידת הערך שלה, עד אשר בסוף המסחר אותו בעל החזקות יקנה מחדש את חלקו היחסי בחברה אם לא יותר, ובתעריף פחות וזול. 

זו דוגמה קטנה לכיצד דג גדול יכול לגדול עוד יותר, על חשבונם של משקיעים קטנים – כל מי שאינו גוף השקעות. 

 

הקטנת מרחב הטעות חשוב בדיוק כמו הגדלת מרחב הפעולה הנכונה

מוסר ההשכל מכך הוא שבעודכם קובעים נקודות זמן קבועות, אתם יכולים במידה רבה יותר ללמוד ולבחון את השוק (כלומר המניה שקניתם והגורמים המשפיעים עליה) לעומק, כאשר הקטנת הזמן שבו אתם בוחנים אותה מצמצמת את היכולת שלכם לבצע טעות לאורה. 

לפיכך, ניתן לומר במידת ביטחון מסוימת כי המטרה אינה לבצע כמה שיותר פעולות נכונות, כמו שהיא להימנע כמה שיותר מפעולות שגויות.

 

הקצאת נכסים –  ערך

בנוסף לכך, חלק אינטגרלי מהליך ההשקעה נובע גם מהיכולת של המשקיע לדעת כמה כסף הוא יכול להציב לטובת השקעה בשוק ההון. החשיבות של הקצאה נכונה היא דרמטית בכדי שתוכלו לתפקד כראוי, כלומר – אילו 95% מההון שבידכם נמצא בשוק ההון, ייתכן ומדובר באתגר אשר אינכם בנויים אליו מבחינת כמות האנרגיה הנפשית שהסיכון יגזול מכם.

לעומת זאת, אילו תשקיעו סכום אשר קבעתם אותו מראש לאור צרכיכם הצפויים בפרק הזמן בו אתם מתכוונים להשקיע, תוכלו למעשה להשלים עם התנודות והתזוזות אשר יחווה השוק וכספכם בתוכו, זאת מתוך הבנה כי ביצעתם החלטה זו בהסתמך על לוגיקה והאופן בו אתם רואים את הדברים, כאשר ידעתם שהמחיר אינו קבוע ואינו חד כיווני. 

 

 הקצאת נכסים – סוג

זאת ועוד, כי היבט נוסף אשר מצריך את בחינתכם הוא מספר הסלים שבו תרצו לפזר את הביצים.

כלומר, אילו אינכם מעוניינים לחזות בתנודות חריפות מדי, אזי שמתבקש שתבזרו ותחלקו את השקעותיכם לכמה שיותר מכשירי השקעה שונים (קרי – מניות וניירות ערך), כמו גם כי תבחרו בניירות ערך אשר נוטות במידה פחותה יותר לתנועה.

מתנהגים באופן שונה

כיצד יודעים איזו ניירות ערך נוטות לתנועה חדה יותר או פחות? התשובה לכך נגזרת הן מכמות המסחר אשר נעשה באותו נייר, כאשר ככל שהנייר זניח יותר, כלומר פחות אנשים רוכשים וקונים אותו מדי יום, כך סביר יותר שהוא ינוע ויפרוץ הן למעלה והן למטה במידה פחותה. 

בנוסף לכך, ככל שההשקעה היא אזוטרית ואינה מנת חלקם של רבים, כך פחות סביר שבעת משבר אנשים יבחרו להחזיק בה במקום להסתמך על חברות מהותיות ומשמעותיות במשק.

לבסוף, כלל האצבע בהקשר זה שרצוי שיאומץ במסגרת השקעה במניות לצעירים הוא שככל שהסיכון גדל כך התשואה גדלה.

 

סוגי ניירות ערך שונים ומאפייניהם

לפיכך, אילו הנכם מבקשים לצבור תשואה נמוכה יחסית, ולא להכות את השוק וצמיחתו הכללית, ייתכן ותעדיפו לרכוש ניירות ערך אשר הינן "בטוחות" יותר, רוצה לומר – אג"ח, קרנות סל וכדומה. 

אג"ח הן התחייבות כתובה מצד הגוף אשר הנפיק אותה כי הוא מתחייב להעניק לכם תשואה באחוזון שנקבע מראש למשך פרק זמן שנקבע מראש, כאשר הסכנה האמיתית היחידה שנלווית לנייר ערך שכזה היא הפיכתו של מנפיקו לחדל פירעון. אף על פי כי מדובר בהליך אשר לעתים מתרחש גם בקרב חברות עתק, הוא פחות סביר כאשר מנפיק הנייר הוא גוף חזק ויציב כדוגמת ממשלת ישראל או ממשלת ארצות הברית או חברה עולמית מצליחה כמו אפל. 

בנוסף לכך, אמצעי נוסף להשקעה מעט בטוחה יותר מקניית נייר ערך בודד הוא רכישת קרנות סל, כאשר קרן סל הוא שם כולל ל"מניה" אשר מורכבת מכמה מניות אחרות.

 

דוגמה ליתרונה של קרן סל על פני מניה בודדת

לדוגמה, אילו ניקח את קרן הסל (באנגלית ETF) ששמה – TAN, מדובר בקרן סל שמהווה צבר רב של מניות אשר כלל עיסוקן הוא בפיתוחה של אנרגיה סולארית ואמצעים לאנרגיה נקייה וירוקה. 

הקרן מורכבת מלא פחות 10 חברות שונות אשר עוסקות באותו ענף, אשר נבדלות זו מזו בגודלן היחסי בקרן, שנע בין 15% לכדי 5%,  כאשר בכדי שנייר הערך יעלה, כלל ביצוען של 10 החברות (בהתאם למשקלן היחסי כמובן) צריך להיות חיובי.

לפיכך, אילו אדם שמאמין באנרגיה סולארית וירוקה מעוניין להשקיע במנייה שכזו אך אינו יודע לברור אותה, הוא יכול לרכוש את קרן הסל בשלמותה ולהנות מצמיחת הענף כולו.

זאת כאשר כמובן ישנן מספר קרנות שכאלו אשר מציעות את אגד חברות בעלות זיקה זהה, כאשר האופן לברור אותן הוא על סמך ביצועי עבר, גודל הקרן, דמי הניהול וכן הלאה. 

לכן, קניית קרנות סל מאפשרת למשקיע למעשה לרכוש את השחט על כלל מרכיביה במקום לחפש את המחט הייחודית, חיפוש אשר לעתים אינו מניב פרי.

 

פלטפורמה השקעה 

סוגיה חשובה לא פחות בהיבטה של השקעה במניות לצעירים הוא הפלטפורמה בה תעשה שימוש במסגרת ההשקעה. רוצה לומר, ניתן להשקיע במספר רב של גופים, החל מהבנק דרך גופי השקעות פרטיים ועד לכדי ברוקר עצמאי אשר יסייע לכם. 

זהותו של הגוף הרלוונטי עבורכם משתנה בהתאם לענייני עלות תועלת, כאשר הבנק הוא הגורם היקר ביותר בהיבט עמלות ועלות פעולות, כאשר ככל שתרחיקו מכיוון המיינסטרים הכלכלי בישראל למחוזות רחוקים כדוגמת חשבונות ברוקרים עצמאיים בחו"ל, העלות פר פעולה תרד. 

עם זאת, גופי השקעות ו/או ברוקרים אשר אינם מבוססים בישראל, אינם עושים עבורכם את חישוב וקיזוז המס כתוצאה מרווחי הון אשר עליכם לדווח עליו לרשויות המס בישראל. לפיכך, שאלת העלות אל מול תועלת נובעת מכמות הזמן וכתוצאה מכך הפעולות אשר אתם מתעתדים לקיים במסגרת השקעתכם, כאשר ככל שכמות הפעולות עולה – כך מוטב לכם בהקדם לחפש אלטרנטיבה לבנק או לגופי ההשקעות המקומיים.

 

גם ההפסדים חשובים

בהמשך לכך, בעבור הכנסות מרווחים בשוק ההון כלל הסוחרים, גדול עד קטן מחויבים בתשלום מס רווחי הון אשר גובהו נכון להיום הינו 25% (אף על פי כי ישנה תקווה סמויה בשוק בשנים האחרונות כי הסכום עתיד לרדת למיקומו טרם המחאה החברתית כאשר היה 15% בלבד), כמו כן, כאשר הפסדתם כספים במסגרת השקעותיכם, יש בכך סכום אשר תוכלו לקזז אחר כך אל מול רווחיכם העתידיים (או בעבר) כאשר לאור אותם הפסדים יכול לעלות בידכם לשלם מס מופחת עד כדי בכלל לא לשלם כלל. 

מדובר בעובדה אשר חומקת מעיניהם של רבים בעיקר בתחילת דרכם, ולכן חשוב להפנים וליישם אותה בעיקר בראשית הדרך של השקעת במניות במיוחד בהקשרם של צעירים.

 

לסיכום 

לבסוף, ניתן לומר בפה מלא כי השקעה באופן כללי כמו גם השקעה במניות לצעירים בפרט, מהווה צעד כלכלי חשוב ומרגש בעבור כל משקיע בדרכו לעצמאות כלכלית. עם זאת, בעודכם ניגשים למלאכה זו רצוי לעשותה בחרדת קודש וברחל בתך הקטנה, שכן אילו ניגשים לארץ זו ללא מפה ומצפן, עתידים ללכת שולל ולאיבוד אחר הבטחות שווא ותקוות שווא מהר משהייתם משערים – בעוד כספכם יורד לטמיון.

לפיכך, בטרם תשליכו את יהבכם, בצעו את המחקר הרלוונטי לאור הזמן שיש לכם להשקיע בשוק ההון כשלעצמו בעודכם רוכשים ידע, כלים ומגבשים דעה אודות כיצד השוק צפוי להתנהג. 

לאחר מכן, כתבו חוזה עם עצמכם, בו תחליטו כמה להשקיע, לטובת מה (כלומר מה היעד), מתי אתם מצפים לצאת מן השוק (משך הזמן שעומד למענכם), ובאיזה אופן אתם מבקשים לרכוש את ניירות הערך (הפלטפורמה עצמה) – כנגזרת כמובן של כמות הפעולות שאתם מתעתדים לעשות.

בהמשך לזאת, כל שנותר לאחר שעשיתם את כלל הדברים הללו, הוא לוודא כי ההפסדים השוטפים לא חומקים מחישובי המס שאתם עתידים לעשות, כאשר הכל ידוע והרשות נתונה. 

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא