השקעות משפטיות – מיזם חברתי מהפכני בתחום התביעות?

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

השקעות משפטיות, או "קרן ג'סטיט" (צדק), כבר פועלת בשוק. הקרן דואגת לגיוס כספים עבור אזרחיות ואזרחים המעוניינים להגיש תביעה בגינה הם עשויים לקבל פיצויים.

הקרן טוענת לעשיית צדק בתחום התביעות, יחד עם פוטנציאל רווח עבור המשקיעות והמשקיעים במיזם. כיצד השיטה עובדת? מי יכולים להשקיע או לקבל מימון לתביעה? והאם אכן מדובר בעשיית צדק במשפט? על כל אלה ועוד תוכלו לקרוא במאמר הבא. 

 

מה גרם להקמת השקעות משפטיות?

השקעות משפטיות הוקמה בשנת 2017 על פי רעיון של פרופסור עדי אייל מאוניברסיטת בר אילן. היוזמה נועדה לסייע במימון הוצאות התביעה עבור מקרים של תביעות נזיקין.

במסגרת הגשת תביעת נזיקין, התובעת או התובע עומדים בפני הוצאות רבות: החל משירותי עריכת דין, דרך חוות דעת רפואיות ועד הוצאות משפטיות נוספות. חלק מתביעות הנזיקין מסתיימות בקביעת פיצויים, וחלק לא, אך כך או כך – ההוצאות כבר נעשו.

ישנם שני כשלים עיקריים הנובעים מכך שהתובעים עצמם צריכים לממן את הוצאות המשפט. האחד, חלק מהפיצויים מתקזז עם ההוצאות, כך שבסופו של דבר הסכום שנקבע במשפט כעושה צדק לא מגיע במלואו לתובעים. 

השני הוא שנפגעות ונפגעים רבים לא מסוגלים לעמוד בהוצאות המשפטיות, ובהינתן שלא תמיד מתקבלים פיצויים בסופו של תהליך – רבים לא ניגשים לתביעה ומוותרים מראש.

 

מהי פעילות קרן השקעות משפטיות?

הקרן מקבלת את כל המידע והנתונים הנדרשים לגבי הליך התביעה הצפוי, מבצעת הערכה ראשונית לגבי הסיכוי לקבל פיצויים, ואם הסיכוי קיים – מממנת את כל ההוצאות המשפטיות ללא יוצא מן הכלל עבור הנתבעים.

שיטת התגמול על השירות, כפי שיפורט מיד, כוללת שני אלמנטים הפותרים את שני הכשלים שהוזכרו. אחד, הקרן מתוגמלת אך ורק במקרה של הצלחה בתביעה, כלומר במקרה של קבלת פיצויים. כך, אין שום תמריץ שלא לגשת לתהליך: אין מה להפסיד בהגשת בקשה. 

שנית, התשלום לקרן איננו כאחוז מהפיצויים עצמם, ובכך נשמרת ברמה גבוהה יותר ההתאמה בין סכום הפיצוי הקבוע במשפט ובין הסכום המתקבל בסוף על ידי התובעים.

 

באילו מקרים ניתן לפנות להשקעות משפטיות?

כיום השקעות משפטיות מתמקדת בתביעות נזיקין, שהוא התחום המשפטי בו לרוב גזר הדין מוביל לקבלת פיצויים. תביעות נזיקין יכולות להיות מוגשות בגין נזק לגוף כמו גם לרכוש.

דוגמאות בולטות לתביעות נזיקין הן תביעות בגין נזק הנגרם מרשלנות רפואית, נזק הנגרם מתאונת דרכים או תאונות עבודה. התביעות יכולות להיות מוגשות כלפי אדם פרטי, כלפי חברות ביטוח בשמם, וגם כלפי מוסדות פרטיים או ציבוריים, כמו למשל רשויות מקומיות, רשת סופרמרקטים ועוד.

 

אילו הוצאות מכסה הקרן?

השקעות משפטיות מכסה את כל ההוצאות המשפטיות, ללא יוצא מן הכלל. ההוצאות כוללות את אגרות המשפט, את חוות הדעת של בעלי המקצוע שנדרשו לסוגיה (רופאים או כל בעלת מקצוע אחר), וכמובן את שכר הטרחה של עורכי הדין.

בנוסף, מכיוון שהאינטרס להצלחת התביעה ולהגדלת סכום הפיצויים הוא של הקרן עצמה ולא רק של הלקוחות, הקרן מכסה כל שכר טרחה נוסף ששולם לכל גורם באשר הוא שנועד להגדיל את סיכויי הזכייה ואת גובה הפיצוי. גורם כזה יכול להיות מגשר, בוררת, חוות דעת נוספת מעבר למינימום הנדרש על ידי בית המשפט, ועוד.

באופן זה, תיק התביעה מגובש בצורה חזקה וללא פשרות, עם פוטנציאל למיצוי מקסימלי. לשם דוגמא, תובעת המסתפקת בחוות דעת מקצועית אחת עשויה להגיע למצב של פיצוי לא מקסימלי. מצד שני, השגה של חוות דעת נוספת כרוכה מטבע הדברים בתשלום. הקרן מכסה את התשלום הזה, ומבטיחה שאם יש ערך בחוות דעת נוספת – היא תינתן ותוגש כחלק מהתביעה.

 

מהו שכר הטרחה של השקעות משפטיות? ומי לא צריך לשלם?

שכר הטרחה של השקעות משפטיות מורכב משני גורמים בלבד: הקרן, כלומר הסכום שהושקע בתהליך התביעה, וכן עמלה נוספת המגלמת היבטים שאינם קשורים לגובה הפיצוי: גובה ההשקעה, גובה הסיכון וסוג התהליך.

בשוק המסורתי של תביעות נזיקין, שכר הטרחה מחושב כאחוזים מתוך הפיצויים המתקבלים, כאשר הרעיון הוא ליצור מנגנון תמריצים עבור עורכת הדין להשיג את הפיצוי הגבוה ביותר. השקעות משפטיות משתמשת באותה מערכת תמריצים, ומשלמת לעורכי הדין את שכר הטרחה כפי שהם מחשבים אותו, אך לא דורשת אותו מהתובעים, ואיננה גובה מהם תשלום הנגזר מגובה הפיצויים.

בכל מקרה, וללא יוצא מן הכלל, אם תביעה הסתיימה שלא בהצלחה – אין צורך לשלם שום סכום לקרן השקעות משפטיות. התשלום נדרש אך ורק אם התביעה השיגה פיצויים לתובעים. באופן זה, אין שום סיכון בהגשת בקשה למימון תביעה מהקרן.

 

אז מאיפה הכסף לתהליך עצמו מגיע?

התשובה לשאלה זו היא בדיוק מה שהופך את השקעות משפטיות למיזם חדשני ויצירתי. הרעיון הוא לראות בתביעת נזיקין אפיק השקעה: הוא לא חף מסיכונים, שכן לעתים תביעות מסתיימות ללא קבלת פיצויים, אולם ככל שההשקעה חכמה יותר – הסיכוי לקבל פיצויים גדל, והסכום צפוי להיות מקסימלי בכפוף לחוק.

השקעה חכמה היא כזו המתייעצת עם גורמי מקצוע מנוסים, בהם עורכות ועורכי דין, רופאים, כלכלנים, ועוד, על מנת לבצע הערכה ראשונית האם תיק התביעה הוא בעל פוטנציאל לקבלת פיצויים.

לאחר קבלת ההחלטה להשקיע, השקעה חכמה בתיק תממן כל גורם שיכול להעלות את הסיכוי לזכות ולהגדיל את גובה הפיצויים המתקבל בקצה.

וכמו השקעות בתחומים אחרים, כגון שוק ההון או חברות הייטק, הכסף מגיע ממשקיעות ומשקיעים: כל אדם, בכפוף לקריטריונים מינימליים (למשל, השקעה מינימלית של 100,000 ש"ח), יכול ללמוד על התשואות הפוטנציאליות בתחום, ולהחליט לגבי הכדאיות של ההשקעה.

אמנם ישנן תביעות שיסתיימו ללא הצלחה וללא פיצויים, ובמקרה זה – ההשקעה "הלכה לפח". אולם, האופן המקצועי בו מתקבלת ההחלטה הראשונית לגבי ההשקעה, מבטיחה שרוב התיקים כן יסתיימו בהצלחה, ויצליחו לכסות את ההשקעות הלא מוצלחות.

 

האם ניתן לעקוב אחר 'ההשקעה'?

כל משקיעה ומשקיע יכולים לעקוב אחר תיקי התביעה בהם הם מושקעים (בכפוף למדיניות פרטיות של תיקים מסויימים, ככל שישנם). השקעה זו אמנם אינה סטנדרטית, אך אולי מתאימה יותר עבור אלה החוששים מהתנודתיות הרבה בבורסה, או שאין להם מספיק מזומן כדי להשקיע בנדל"ן. תביעות נזיקין הן תחום יציב בהשוואה לשווקים אלה.

מכיוון שמדובר בצוות שלם, ולא בעורך דין אחד או משרד עורכי דין אחד, ומכיוון שמטרת ההצלחה והגדלת הפיצויים היא אינטרס משותף לכל המעורבות והמעורבים – היות השקעה זו השקעה חכמה מתבטא גם בריבוי המוחות המחזקים את תיק התביעה ומבטיחים לו פוטנציאל מקסימלי.

התחום של השקעה בתביעות משפטיות איננו נפוץ כיום ברחבי העולם, אך במקומות שבהם הוא נכנס – הוא צמח במאות אחוזים. כך קרה באוסטרליה ובארצות הברית בעשור הקודם, ובשנים האחרונות גם בארצות המזרח המפותחות, כמו סינגפור והונג קונג.

 

תוך כמה זמן ניתן לדעת האם השקעות משפטיות מעוניינת לייצג בתביעה או לא?

השקעות משפטיות היא מיזם חדש יחסית, אך הצליח לצבור כבר לא מעט ניסיון בתחום התביעות. בנוסף, כאמור, מדובר בצוות רחב, מקצועי ומגוון. לכן, זמן ההחלטה לגבי מימון תביעה הוא קצר מאוד, ועומד על בין יום לשלושה ימים בממוצע (בהתאם למורכבות התיק).

הוועדה המחליטה מורכבת משופטת, עורכי דין מובילים וכלכלנים – כולם בעלי ידע וניסיון בתחום תביעות הנזיקין.

 

מה היתרון של פנייה לקרן על פני פנייה לעורכת או עורך דין?

ראשית – קרן השקעות משפטיות מבטלת לחלוטין את הסיכון שבהגשת תביעה עבור התובעים. לא קיבלת פיצוי – לא שילמת דבר. כל ההתקשרות אל מול עורכת הדין הוא דרך הקרן, ואין שום תשלום ישיר של התובעים אל עורכת הדין.

הסיכון הוא הגורם העיקרי לכך שאזרחיות ואזרחים רבים נמנעים מלגשת לתביעה. רבים חושבים שגם אם יזכו בתביעה – רוב כספם יישאב לעלויות התהליך, האגרות, חוות הדעת וכולי. במקרים רבים אחרים, בדרך כלל באוכלוסיות מוחלשות, לניזוקים אין כלל את הסכום הראשוני כדי להתחיל לחשוב בכלל על תביעה, גם אם נגרם להם נזק משמעותי בעל השלכות מרחיקות לכת על בריאותם, כושר ההתפרנסות שלהם ועוד.

היתרון השני הוא שגובה העמלה איננו מחושב כאחוזים מהפיצוי. כאמור, התשלום לקרן הוא למעשה החזר ההשקעה בתוספת עמלה הנגזרת מקריטריונים של תיק התביעה עצמו (ולא הפיצויים). כך, פיצוי גדול יותר יגיע במלואו לידי התובע. האחוזים אותם ידרוש עורך הדין יתקבלו על ידי הקרן, כחלק ממימון הוצאות המשפט. 

 

ומדוע כדאי לעורכי דין לעבוד עם הקרן? האם שכר הטרחה שלהם לא נפגע?

שכר הטרחה של עורכות ועורכי הדין הוא בהתאם לדרישותיהם. ההבדל היחיד הוא שהם יקבלו אותו מהקרן, ולא מהתובעים עצמם.

התמריץ להגדלת סכום הפיצוי נותר על כנו, עבור עורכי הדין הגובים שכר טרחה כאחוזים מסכום הפיצוי. בנוסף, הגב הכלכלי של הקרן עבור עורך הדין מבטיח מיצוי כל האפשרויות להגדלת הסיכויים וגובה הפיצויים: מימון חוות דעת מקצועיות יותר או רבות יותר, פנייה לגורמי ייעוץ נוספים וכדומה.

עורכי דין רבים נמנעים מלהגיש את התביעה האופטימלית עקב מגבלות תקציב הנגזרות ממאפיינים של התובעים. כך, המוחלשות והמוחלשים יזכו לתביעות בעלות פוטנציאל נמוך יותר בממוצע. אולם, כאשר המימון מגיע מהקרן – אין שום מגבלת תקציב, ובלבד שניהול הסיכונים נעשה בחוכמה ומקבל את אישור הוועדה.

למעשה, עורכות ועורכי דין יכולים לחזק את המוניטין שלהם בתביעות נזיקין על ידי קבלת מימון מהקרן, וזאת משום שהם יוכלו לעשות אופטימיזציה לתיק ללא חשש ממגבלות תקציב. השגת פיצויים גבוהים או מימוש הפוטנציאל של התביעה במלואו, במיוחד אם בצד השני עומדת חברת ביטוח על כל עורכי הדין שלה – מוסיפים הרבה ניסיון ורזומה מכובד לעורך הדין.

 

מדוע מדובר בעשיית צדק?

כאמור, ניזוקים רבים לא ניגשים לתביעה משתי סיבות עיקריות: רבים אינם יכולים להרשות לעצמם לקחת את הסיכון הכלכלי הכרוך בהגשת תביעה (שלא בהכרח תניב פיצויים הולמים), או חמור מכך – אין ברשותם את הסכום הנדרש לגשת לתביעה, גם אם פוטנציאל קבלת הפיצויים הוא גבוה.

שתי תופעות אלה, מטבע הדברים, נפוצות יותר בקרב אוכלוסיות מוחלשות. כך יוצא, שבעלות ובעלי האמצעים יכולים להרשות לעצמם להגיש תביעות איכותיות במידת הצורך, ואף לזכות ולהניב פיצויים גבוהים, ואילו אלה שאין להם – גם אם מדובר בנזק זהה – לא יגיעו כלל לבית המשפט.

ברור שמצב זה הוא גורם להגדלת אי שוויון, וחוסר הצדק שבכך ברור: הרי לעצם העניין ייתכן שמדובר במקרה זהה, ומסיבות של חוסר בשוויון הזדמנויות הפיצוי לא יגיע. בנוסף, באופן פרדוקסלי דווקא אלה שיותר זקוקים לפיצויים, או אלה שהנזק הגופני או הנזק לרכוש שנגרם משליך על עתידם בצורה חריפה וקשה יותר – בממוצע מקבלים פחות, אם בכלל.

 

כיצד קרן ההשקעות מקטינה את כוחן של חברות הביטוח בתביעות?

על כל אלה יש להוסיף את העובדה שחברות הביטוח הן גורם בשוק התביעות בעל אמצעים רבים, וגם אל מול תובעים בעלי אמצעים מינימליים שיכולים להרשות לעצמם להגיש תביעה – יש באפשרותן של חברות הביטוח להקטין את הפיצויים או אף לנצח בתביעה. זאת פשוט משום שיש להן בדרך כלל עורכי דין רבים ומנוסים יותר.

קרן השקעות משפטיות מאזנת את מערך הכוחות אל מול חברות הביטוח, ומנטרלת את שני הכשלים המוזכרים לעיל. אלה אינם רק כשלים כלכליים, אלא כשלים חברתיים המניבים חוסר צדק. הבטחת מיצוי יכולות משפטיות עבור אלה שאין להם אמצעים לגשת לתביעה או אין באפשרותם לעמוד בפני הסיכון הכלכלי הכרוך בתביעה – מחזירה את הצדק למשפט.

 

קרן השקעות משפטיות, בוחנת את כל המידע והנתונים הקשורים להליכי תביעה ספציפית. היה וההערכה הראשונית בנוגע לסיכוי לקבל פיצויים חיובית, תממן הקרן את ההוצאות המשפטיות בגין התביעה.

כך, יכולים אנשים המתלבטים אם להגיש תביעה – בשל ההוצאות הכספיות הכרוכות בה, להגיש אותה ללא חשש מתשלום הוצאות. בנוסף, הודות למנגנון תשלום העמלה הייחודי בו נוקטת הקרן, עשויים מקבלי הפיצויים לחסוך תשלומים רבים שהיה עליהם לשלם ללא הפנייה לקרן.

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא