מהו חשבון נוסטרו וכיצד הוא יכול לסייע לנו

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

חשבון נוסטרו הוא מונח אשר נשמע לרובנו "מפוצץ" או מאיים, ולכן אנשים נמנעים מלהבינו לעומק, זאת למרות שמונח זה אינו מורכב אך הוא חשוב להבנה של סוגי החשבונות אשר קיימים בבנקים וגם לעיתים בבתי ההשקעות השונים. לכן, במאמר זה אנו נסביר מהו חשבון נוסטרו ולאחר מכן נבהיר ולאחר מכן על ההבדלים בין תיקים אלו לתיקים רגילים.

 

מהו חשבון נוסטרו?

המילה נוסטרו מגיע מלטינית ומשמעותה היא "שלנו", כלומר החשבון שלנו. כאשר מתייחסים לחשבון נוסטרו הכוונה היא לחשבון העצמי של אותו גוף השקעות. כלומר בעוד במרבית ההשקעות של בית השקעות מסוים הכסף בו עושים שימוש הוא הכסף של המשקיעים, בחשבון הנוסטרו אין שימוש בכספי הלקוחות ואין הם נכללים בתיקי ההשקעות שלהם, אלא הכסף שנעשה בו שימוש הוא של החברה עצמה.

בנוסף, על מנת למנוע ניגוד עניינים, בתי ההשקעות מעסיקים אנליסטים נפרדים בעבור תיקי ההשקעות הרגילים של לקוחותיהם ותיקי ההשקעות של החברה עצמה.

שימוש במונח זה בא לידי ביטוי גם בתיקי השקעות של עובדים בבורסה כאשר הם מעוניינים להשקיע בעבור עצמם, מטרת חשבון נפרד זה הוא לאפשר פיקוח על החשבון למניעת ניצול מעמדו ותפקידו לשם עבירה על חוקי ניירות הערך.

 

ישנם 3 הבדלים משמעותיים בין חשבונות נוסטרו לחשבונות רגילים

  1. חשבונות רגילים מערבים משקיעים רבים בתוך אותו החשבון, בעוד בחשבון נוסטרו ישנו משקיע אחד בלבד וזהו בית ההשקעות או הבנק הרלוונטי.
  2.  חשבונות רגילים עושים שימוש במטבע המקומי, בעוד חשבונות נוסטרו עושים שימוש במטבעות זרים.
  3. חשבונות אלו נדרשים לדוחות נפרדים מאשר יתר דוחות בית ההשקעות, זאת כדי לאפשר פיקוח הדוק יותר אשר ימנע את אותו ניגוד עניינים אשר הזכרנו.

בנוסף, ישנם הבדלים המאפיינים השקעות בחשבונות הנוסטרו אשר אינם מחויבים מהמציאות, אך מתרחשים לרוב. בדרך כלל בחשבונות נוסטרו נלקחים סיכונים גדולים יותר והפעולות אגרסיביות יותר. בהתאם לכך סוחרי נוסטרו הם הסוחרי השקעות הפועלים בעבור בית ההשקעות עצמו והחשבון שלו ולא בעבור תיקי הלקוחות.

 

בין חשבון "נוסטרו" לחשבון "ווסטרו"

חשוב לא להתבלבל בין חשבון "נוסטרו" לבין חשבון "ווסטרו", בעוד מבחינה לשונית אפשר לקרוא לכל חשבון אישי חשבון ווסטרו, המערכת הבנקאית קוראת לחשבונות מסוג זה חשבונות "ווסטרו".

נוסטרו

 

איזה שימוש ניתן לעשות בחשבונות אלו

תיקי השקעות אלו כאשר מתפרסמים יכולים ללמד אותנו כיצד בוחרים בתי ההשקעות להשקיע וללמוד מכך, בנוסף תיקים אלו יכולים ללמד אותנו מהי מידת הסיכונים אשר בית ההשקעות שלנו לוקח. כמו כן, בנוסף במידה ואנו עובדים במקומות מסוג זה חשוב שנכיר את האפשרות להשקיע בתיק עצמאי משלנו שאין זה אומר שאנו מנועים לחלוטין מלהשקיע בשל מקום עבודתנו. בתי השקעות רבים עושים שימוש בחשבונות אלו על מנת להגדיל את נזילותם.

לסיכום, תיקי נוסטרו הם תיקים עצמאים של החברות אשר בהן הם יכולים להשקיע כאוות נפשם ולהגדיל את רווחיהם מבלי לערב את כספי הלקוחות. בשל כך חשבונות אלו מתאפיינים לעיתים קרובות בהשקעה אגרסיבית ומסוכנת יותר. חשבונות אלו דורשים דו"חות נפרדים ואנליסטים נפרדים, זאת על מנת להבטיח שימנע כל ניגוד עניינים ואפשרות להריץ מניות על ידי בתי ההשקעות.

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא