קרנות מחקות – סקירה רחבה על מוצר ההשקעה

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

משקיעים רבים בשוק ההון בוחרים בקרנות מחקות אשר הפכו להיות אחד ממוצרי ההשקעה הפופולרים ביותר ואנו רואים גידול עקבי בגודלם היחסי של המשקיעים בקרנות מחקות.

זאת מאחר וקרנות אלו נתפסות כיציבות ואמינות באופן יחסי, בעוד העמלות בעבורן אינן גבוהות כלל.

בשל עליית הפופולריות והשיח הרב ברשת בנוגע לקרנות אלו, חשוב לדעתנו לחקור ולאמוד על טיבן של קרנות אלו באופן מושכל ולא לפעול בנוגע לכספכם באופן עדרי.

לכן מאמר זה יפרט באופן נרחב על מהן קרנות מחקות, אילו קרנות ישנן בשוק למשקיע הישראלי ומהם היתרונות והחסרונות של קרנות אלו.

בהתאם לכך, מאמר זה יחולק ל-3 חלקים מרכזיים.

תחילה בחלקו הראשון של המאמר אנו נציג מהן קרנות מחקות ואף נפרט אודות הסוגים השונים של הקרנות המוצעים על ידי בתי ההשקעות השונים בישראל.

בחלקו השני של המאמר אנו נציג את היתרונות המרכזיים העומדים בהשקעה בקרנות, בעוד בחלקו השלישי נבחן את החסרונות הטמונים במוצר מסוג זה.

זאת על מנת שתוכלו להשקיע באופן מושכל והבחירה שלכם תהיה מתוך הבנה בזהות המוצר ולא מתוך ברירת מחדל או התנהלות עדרית.

 

מהן קרנות מחקות ומה ההבדל בינן לבין קרנות נאמנות רגילות?

קרנות מחקות הן קרנות נאמנות ייחודיות אשר נכנסו לשוק הישראלי בשנת 2008. ייחודם נעוץ בכך שהן מחקות את המדדים של מניות מסוימות בשוק ההון אשר נבחרו מראש ועל שמם קרוי המדד.

כלומר אין בהם פעולות אקטיביות של רכישת ומכירת מניות שונות כמו ביתר קרנות הנאמנות, בהן החברות מוכרות ורוכשות מניות בהתאם להערכות בנוגע לביצועים שלהם.

בקרנות מחקות בדומה לכל קרן אחרת, הקרן מרכזת השקעות של אנשים רבים אשר מעוניינים להשקיע באותה קרן.

אך ההבדל המהותי בין קרן מחקה לקרנות אחרות היא מרחב התמרון שיש, או יותר נכון היעדרו של מרחב תמרון כאשר מדובר בקרן מחקה. בקרן מחקה הכספים יושקעו במדד האמור ולא יסטו מכך ואין זה משנה מהי דעת מנהלי אותה קרן בנוגע לאפשרויות תשואה חלופיות או אלטרנטיבות מחוץ לאותו מדד.

הסוג המפורסם ביותר בו משקיעים רבים מן המשקיעים של קרנות מחקות, הן קרנות המחקות ביצועים של קבוצת חברות בבורסה כלשהי או במספר בורסות כאשר קבוצת המניות נבחרת על פי גודל החברות. 

כך למשל קרן המחקה את ביצוע מדד S&P 500 אשר מבטא את 500 חברות ענק המונפקות בבורסה האמריקאית, תשקיע רק במניות אלו באופן זהה ככל האפשר, זאת על מנת לשקף את התשואה והביצועים הממוצעים של חברות אלו.

למנהלי הקרן אין מרחב תמרון והם אינם יכולים להשקיע במה שהם רוצים אלא במדד הרלבנטי והם אף אינם יכולים להימנע ממניות אשר נתפסות לדעתם כפחות מוצלחות בתוך המדד וכדומה. 

דוגמה זו נכונה לכל סוג של קרן מחקה, בין אם זה מדד 125 תל אביב המייצג את 125 החברות הגדולות בבורסה לניירות ערך של תל אביב ובין אם זה מדד הנאסד"ק מחקה את הביצועים של 100 החברות הגדולות ביותר בבורסה בניו יורק.

כאשר המדדים אשר נבחרים על ידי קרן מחקה כלשהי יכולים להיות  מסוכנים יותר או מסוכנים פחות כפי שנפרט בהמשך.

בהתאם לאמור מנהלי הקרן פסיביים לחלוטין בנוגע לניהולה, הם אינם מוכרים ורוכשים מניות במסגרת הקרן והם אינם מפעילים שיקול דעת בנוגע לטיב המניה.

בישראל מוצעות מעל 200 קרנות מחקות אשר הינן מגוונות מאד ועוקבות אחר מדדים ואינדקסים שונים.

חלקן אף כולל בוכו הרכבים של מדדים שונים, כך למשל אחוז מסוים מן הקרן יחקה אחר הביצועי של במדד 125 תל אביב או כל מדד אחר והאחוזים הנותרים יחקו את הביצועים של אגרות חוב מסוג מסוים.

 

סוגים נוספים של קרנות מחקות

פרט לקרנות המחקות מדדים המבטאים גודל של חברות המונפקות בשוק ההון אשר פירטנו עליהם בפרק הקודם, ישנם מספר סוגים נוספים של קרנות מחקות אשר כדאי להכיר, זאת על מנת שתשכילו בתחום ולא תשקיעו בכספכם באופן חסר אחריות. להלן הסוגים העיקרים:

קרנות מחקות ענפיות – באופן הדומה לגדלים של מניות ניתן להשקיע בקרנות המחקות מדדים של ענפים מסוימים אשר לדעת המשקיע צפויים להשיא תשואה גבוהה במיוחד.

כך למשל ניתן להשקיע בקרנות מחקות המשקיעות במניות של חברות בתעשיית הרכב, האנרגיה, מגזר הפיננסים והבנקאות וכדומה. 

כאשר בדומה לקרנות מחקות אחרות, גם כאן ניתן להשקיע בקרנות המשקיעות בענפים מסוימים בבורסות שונות ברחבי העולם, כמו למשל שוק הפיננסים בבורסה בניו יורק המופיעה במדד S&P Financials Select Sector או לחלופין STOXX 600 EUROPE BANKS המבטא את 47 הבנקים המרכזים באירופה.

קרנות מחקות מדדי נדל"ן – באופן הדומה לקרנות המחקות הענפיות, יש קרנות המחקות מדדים העוקבים אחרי מספר קרנות ריט אשר ידוע מראש למשקיע.

הרציונל המרכזי אשר עומד מאחורי מדדים מסוג זה היא התפיסה כי שוק הנדל"ן פועל באופן שונה משוק ההון, ולכן משקיעים אשר מעוניינים לגוון את תיק המניות שלהם אך לא להשקיע בנדל"ן בפועל, ולא לעקוב אחרי קרנות ריט ספציפיות יוכלו להשקיע במדדים מחקים המרכזים כמות גדולה של קרנות ריט אשר למעשה מייצגות יחדיו את ענף הנדל"ן והתשואה הניתנת ממנו באופן ממוצע.

קרן מחקה אחר מדד תל דיב – קרן זו הינה קרן המחקה את מדד תל דיב אשר הינו מדד ייחודי המבטא את  כלל המניות אשר הניבו תשואה של לפחות 2 אחוזים בשנתיים מתוך ה-3 השנים הקודמות. כלומר כל מניה אשר הניבה מעל 2 אחוזים בשנתיים מתוך ה-3 או בכל ה-3 יקבלו ביטוי על ידי המדד.

קרן מחקה אחר מדד  Morningstar Wide Moat Focus – מדד ייחודי אשר מייצג חברות אשר נהנות מיתרון תחרותי על פני יתר החברות הפועלות באותו הסקטור בו פועלת החברה.

לכל אחת מן החברות משקל שווה במדד והדבר נכון כמובן גם לקרנות המחקות מדד זה. הקרן המחקה מדד זה מוגשת על ידי בית ההשקעות אקסלנס.

 

מהם היתרונות המרכזיים של קרנות מחקות על פני מוצרים מקבילים בשוק ההון

לקרנות מחקות יש יתרונות רבים, אשר חלקם משמעותיים יותר וחלקם יוצרים התלהבות אשר אינה בהכרח מוצדקת ומשקפת את התשואה הקיימת. בהתאם לכך בחלק זה אנו נעמוד על היתרונות המרכזיים של הקרנות המחקות על מנת שתוכלו להחליט החלטה מושכלת יותר בנוגע לטיב מוצר זה.

להלן היתרונות המרכזיים אשר לדעתנו עומדים לזכות קרנות אלו, והן הסיבה שהן כה פופולאריות בקרב משקיעים:

 

קרנות מחקות אינן דורשות מומחיות בשוק ההון

מתוקף טיבן ואופיין של קרנות אלו, הן אינן משקפות חברות ספציפיות הנסחרות בשוק ההון, אלא משקפות את הביצועים של אינדקס מניות מסוים.

בהתאם לכך, אדם אינו צריך להכיר את הביצועים של חברה מסוימת, הפוטנציאל הגלום בה וכדומה, אלא הוא משקיע במדד אותו הוא מעריך כיציב או מדד אותו הוא מעריך כבעל פוטנציאל. 

כך למשל אדם אשר מעוניין להשקיע במדד יציב יבחר בקרן המחקה את המדד S&P 500. זהו מדד המייצג 500 החברות ענק המונפקות בבורסה האמריקאית אשר כולל חברות כמו קוקה-קולה, אפל וגוגל, אשר נבחרו בהתאם לשווי השוק שלהן הענף בו הן נמצאות וכיוצא בזה.

מדד נוסף בהקשר זה הוא המדד המפורסם של נאסד"ק 100 המייצג את 100 החברות הגדולות ביותר המונפקות בבורסה בניו יורק.

בהקשר מקומי יבחר משקיע שונא סיכון בקרן המחקר את מדד 125 החברות הגדולות בתל אביב. 

חשוב לציין שעל מנת שלא להלאות לא פירטנו, אך קיימות קרנות סולידיות רבות נוספות אשר מחקות את התשואות של מדדים אחרים כמו למשל מדד הנייקי 225 המייצג את החברות הגדולות ביותר המונפקות בבורסה בטוקיו, וכן קרנות המחקות מדדים המייצגים את החברות הגדולות בבורסות ברחבי אירופה וישנן עוד דוגמאות רבות.

לעומת זאת אדם אשר מעוניין בהשקעה מסוכנת יותר אך בעלת פוטנציאל צמיחה גבוה יותר יבחר להשקיע בקרנות המחקות מדדים מסוג זה. קרנות אלו ניתן לזהות כאשר הן מחקות מדדים המבטאים חברות קטנות באופן יחסי או לחלופין מחקות את הביצועים של חברות המונפקות בבורסות במדינות מתפתחות כמו הודו, ברזיל או מדינות שונות במזרח אירופה אשר בהן הסיכון רב יותר מאשר במדינות מערביות אך הפוטנציאל צמיחה הוא אסטרונומי.

הדוגמה הפופולרית ביותר בהקשר זה היא של הקרות המחקות את מדד Russel 2000 אשר מבטא את הערך של 2000 החברות הקטנות ביותר בבורסה האמריקאית, אשר מחד יש להן פוטנציאל לגדול יותר אך מאידך הינן פחות יציבות וחשופות יותר לפשיטות רגל או קריסה בשל משבר כלכלי וכדומה.

 

קרנות מחקות אינן דורשות מעקב שוטף מצד המשקיע

כאשר אדם משקיע בחברה ספציפית עליו להיות עם היד על הדופק ולעקוב אחר החברה.

בתוך כך, עליו לבחון מתי כדאי לעזוב ולמכור את המניה ומתי המועד האידאלי לרכוש אותה. כל זאת על מנת שהוא יוכל למקסם את התשואה מן המניה וכפועל יוצא את רווחיו.

לעומת זאת, קרנות מחקות אינן דורשות עבודה מסוג זה, שכן הן מגלמות בתוכן מניות ומדדים של חברות רבות, ולכן אין צורך לבחון כל אחת מן המניות אלא רק לבחון בעת הרכישה את עמדתנו בנוגע להשקעה במדד אשר עומד על הפרק.

יתרה מכך, במידה ולוקחים את הקרנות הפופולריות אשר מייצגות מדדים של החברות הגדולות בבורסות שונות ברחבי העולם כמו ניו יורק, לונדון, טוקיו או אפילו תל אביב, אין אפילו צורך לעשות זאת, זאת במידה שמסכימים עם ההנחה של משקיעים בשוק ההון כי שווי המניות הכולל ברמת המאקרו תמיד עולה לאורך זמן. במידה ומסכימים עם הנחה זו כל שצריך הוא לבחור במדד יציב וסולידי בשוק הון מבוסס באופן יחסי ולתת לזמן לעשות את שלו.

יציבות – השקעת כספים בקרנות מחקות מייצר אפקט דומה לזה אשר מתקבל כאשר מפצלים את תיק ההשקעות בקרב מספר מניות שונות. מגוון המניות המשוקפות בקרנות המחקות הינו גדול באופן יחסי ולא מייצג מניות מחברה יחידה ולרוב מדובר בעשרות של חברות. בכך מבטיח המשקיע כי ההשקעה שלו תשמור על יציבות ולא תאבד את ערכה לחלוטין, כל עוד לא מדובר באירוע מז'ורי אשר מחלחל לכל המניות המופיעות במדד הרלבנטי כמו למשל משבר כלכלי גדול באותה מדינה או ענף שקורס וכיוצא בזה. 

זאת בניגוד להשקעה הכספים בחברה מסוימת או במספר חברות בודדות, בהן הסיכון כי הכספים המושקעים ירדו באופן דרמטי גבוה יותר, ועלול להתרחש מסיבות שונות ומגוונות. יתרה מכך, במקרים קיצוניים החברה המושקעת עלולה לפשוט רגל ובכך המניה תאבד מן ערכה כליל. 

לכן קרנות מחקות מכילות בתוכן את ממד היציבות והסולידיות אשר משקיעים רבים מחפשים בעת פעולות בשוק ההון.

 

חיסכון בעמלות ודמי ניהול

דמי הניהול אשר גובים בעבור קרנות מחקות הוא מינימלי ובחלק מן הקרנות אף אפסי.

כיום כמעט שאין קרנות הגובות מעבר ל-0.25 אחוזים של דמי ניהול בעבור קרנות מחקות.

זאת בהתאם לאמור בחלקים קודמים במאמר בו הסברנו כי בקרנות מחקות לא נדרשת עבודה מצד בתי ההשקעות ומנהלי הקרנות באותו אופן הנדרש בקרנות נאמנות אחרות, בהן יש צורך לנהל אקטיבי ושיקול דעת בנוגע לזהות המניות הנרכשות. 

חיסכון זה אף הופך להיות דרמטי ומשמעותי יותר כאשר לוקחים בחשבון את הנטייה של סכומי כסף הנחסכים בדמי ניהול להגביר את שווים לאורך זמן בשל אפקט הריבית ד'ריבית המתרחש בהשקעות.

אפקט זה מתרחש כאשר אדם אשר משקיע את כספו לאורך זמן בקרן מסוימת הסכומים הנחסכים בעלות דמי הניהול המוזלות מעלה את שווי הקרן ובכך התשואה הינה על סכום גדול יותר דבר אשר יוצר אפקט דומינו חיובי בעבור המשקיע.

כך ההבדל בדמי הניהול אשר אינם נראים אקוטיים הופכים להיות משמעותיים לאורך זמן, דבר המקבל משנה תוקף לאור הסבירות להצלחה של אותם מנהלי קרנות עליה נפרט בסעיף הבא.

לכן במקרים רבים גם אם תשואת קרנות ההשקעה האקטיביות מראות תשואה טובה יותר טרם ניכויים של דמי הניהול השונים, כאשר בוחנים את התשואה "הנטו" אשר נכנסת לכיס המשקיע מקרנות אלו היתרון מתבטל והקרן המחקה הופכת לרווחית יותר.

 

הסבירות להצלחה וגודל התשואה ביחס לקרנות נאמנות אקטיביות

משקיעים רבים אשר אינם מעוניינים להקדיש את הזמן והקשב לבחינת שוק ההון על מנת להכריע באילו מניות כדאי להשקיע. אלא הם מעוניינים להשקיע את כספם בקרנות נאמנות שונות, אך מתלבטים בין קרנות אקטיביות לקרנות מחקות. 

בהקשר זה, אלו הבוחרים להשקיע בקרנות נאמנות אקטיביות, אשר פועלות באופן שיטתי על מנת לרכוש את המניות המוצלחות לדעתם אשר יהיו בעלייה ובהתאם לכך ימקסמו את התשואה של כספי המשקיע. עם זאת מחקרים רבים הוכיחו כי לא קיים איש או קבוצת אנליסטים כלשהי אשר מסוגלת לחזות באופן עקבי ושיטתי לאורך זמן רב את עתיד השוק וכפועל יוצא אילו מניות כדאיות לרכישה. 

בהתאם לכך, רמת התשואה הצפויה מן השקעות בקרנות מחקות צפויה לאורך זמן להיות דומה לזו של קרן השקעות אקטיבית, אך דמי הניהול שלה יהיו נמוכים יותר משמעותית וכפועל יוצא הרווח יהיה גבוה יותר בהשקעה בקרנות מחקות ביחס לקרנות חלופיות ובהתאם לכך הכדאיות של קרנות מחקות גדולה יותר מקרנות בהן הניהול הוא אקטיבי, זאת בניגוד לסברה אשר הייתה נפוצה בעבר.

 

שקיפות מלאה בנוגע להרכב הקרן

קרנות מחקות הן שקופות למשקיע, אשר יודע בדיוק באילו מניות הוא מושקע, זאת בניגוד לקרנות אחרות בהן ישנו שיקול דעת למנהלי הקרן לרכוש מניות באופן שלא בהכרח ידוע וברור למשקיע. היעדר השקיפות הינו פתח לבעיות וחששות בנוגע לשיקול דעתו של מנהל קרן הנאמנות בה אתם משקיעים את כספכם עליו עמלתם רבות, בעיה אשר אינה קיימת בקרנות מחקות. 

לסיכום, היתרונות של הקרנות המחקות הן למעשה שילוב של היעדר דרישת המומחיות מצד המשקיע המאפיינת קרנות נאמנות אחרות וכן נותנת תחושת יציבות יחסית דומה. יתרונות אלו משולבים יחד עם דמי ניהול נמוכים במיוחד ולעיתים אף אפסיים אשר אינם מאפיינים את יתר קרנות הנאמנות אשר לרוב גובות עמלות גבוהות באופן יחסי בשל הניהול האקטיבי הנדרש בהן בשל הצורך בהפעלת שיקול דעת ועבודה מצד מנהלי הקרנות לזהות את המגמות בשוק ההון.

 

מהם החסרונות המרכזיים של קרנות מחקות על פני מוצרים מקבילים בשוק ההון

מנגד, חשוב לזכור כי ישנם מספר חסרונות בהשקעות בקרנות מחקות או לכל הפחות נתונים אשר חלק מן המשקיעים רואים בשלילה. בהתאם לכך אנו נפרט בחלק זה סוגיות מעוררות מחלוקת בנוגע לקרנות מחלוקת אשר חשוב להביא בחשבון והם כדלקמן:

 

גודל התשואה ביחס להשקעה במניות יחידניות

השקעה בקרן מחקה מדדים של חברות רבות בבורסה הוא מטיבו בטוח יותר מהשקעה בחברה אחת. שכן צריך אסון בקנה מידה לאומי או סקטוריאלי על מנת שגוש גדול של חברות יפשוט את הרגל או שהמניות שלהן יאבדו מערכן. אך הצד ההפוך של מטבע זה הוא שהתשואה הינה מבוקרת יותר, שכן ישנם מכלול של חברות אשר משוקפות בקרנות הללו. חלק מן אותם חברות צפוי להצליח יותר, חלק בשל ניהול כושל פוטנציאל קטן יותר או סיבות אחרות צפוי להצליח פחות ונתונים אלו מקזזים האחד את השני וגורמים וגורמים לתשואה סולידית יותר מאשר אם המשקיע היה בוחר באופן אקטיבי במניות בעלות הפוטנציאל הגדול יותר.

לצורך הדגמה ניקח דוגמה עדכנית אשר מדוברת על ידי רבים, חברת "טסלה". חברת "טסלה" עושה ביצועים מדהימים אדם אשר השקיע בחברת טסלה יקבל תשואה גדולה יותר מאשר אדם אשר השקיע סכום זהה בקרן אשר מחקה קבוצת מניות בהן מניית טסלה שכן חברה זו היא אחת ממכלול ניירות ערך המבוטאות בקרן זו.

גם כאשר המשקיע בוחר במדד מחקה מסוכן באופן יחסי, כמו למשל מדד של בורסה לניירות ערך במדינה מתפתחת הוא כנראה יכול היה להגדיל את התשואה והסיכון באמצעות בחירה בחברות ספציפיות להשקעה. לכן, גם כאשר התשואה והסיכון גדולים באופן יחסי בקרן מחקה, ניתן היה להגדיל תשואה וסיכון על ידי בחירת החברות בהן המשקיע מאמין.

בהתאם לכך, במקרים רבים יעדיף המשקיע אשר שם דגש על תשואה ולא על הקטנת סיכון, לבחור בבחירת מניות בהן הוא משקיע על פני השקעה בקרן מחקה.

 

היעדר השליטה על ההשקעה

באופן דומה לקרנות באופן כללי, אדם אשר משקיע בקרן מחקה אינו בוחר את זהות המניות בהם הוא משקיע. זהות המניות ואופן חלוקתן היחסי נקבע בהתאם למדד העומד על הפרק. כלומר, כמו שאין למנהלי קרן ההשקעות שיקול דעת בנוגע להרכב המניות בקרן המחקה, גם למשקיע אין שיקול דעת בנוגע להרכב המניות.

היעדר השליטה אינו בהכרח חיסרון, שכן כפי שכבר הסברנו ישנם מחקרים רבים אשר סוברים כי בני אדם אינם יכולים לחזות באופן עקבי את התנהלות השוק והאופן בו תגיב מניה לאורך זמן בנוסף על כך משקיעים רבים אינם בכלל מעוניינים לחקור את המניות השונות.

אך עם זאת, אופיין של קרנות מחקות עומד בניגוד לגישה של משקיעים רבים אשר משקיעים במניות אותם הם בחרו לאחר מחקר מעמיק והערכה מושכלת בנוגע לביצועי המניה בעתיד עד למכירת ההשקעה.

התנהלות זו מעניקה שליטה על החלטות של אנשים, אשר בוחרים במניה ובוחרים במועד בו כדאי לדעתם למכור ולרכוש, דבר אשר אינו מתאפשר בקרנות. 

לכן, אנשים אשר מעוניינים לשלוט בהרכב המניות יעדיפו להימנע מלרכוש קרנות, וקל וחומר קרנות מחקות בו גם למנהלי הקרן אין שליטה על הרכב המניות.

הדבר נכון ולו בשל ההטייה הקוגניטיבית של אנשים לרצות לבחור באופן מושכל באופן בו הם משקיעים את כספם עליו עמלו ולא לפעול באופן שנדמה רנדומלי, גם אם הדבר אינו כך בפועל, שכן ניתן לחקור את ההיסטוריה של המדד אותו הקרן מחקה.

 

סיכום והמלצות

לסיכום, קרנות מחקות הן קרנות נאמנות אשר מבטאות מדדים בשוק ההון של קבוצה ספציפית של ניירות ערך. ייחודן של קרנות אלו הן בשל אופיין הפסיבי, כלומר מנהלי הקרן אינם בוחרים את זהות המניות והרכבן, אלא הוא תלוי אך ורק במדד אותו הקרן מחקה. קרנות אלו הפכו להיות אפיק פופולרי בישראל בשל דמי הניהול הנמוכים הנגבים מטעם  בתי ההשקעות השונים בשל זאת שלא נדרש שיקול דעת בנוגע לניהול הקרן.

עם זאת, ובניגוד לדעה הרווחת הסוברת כי ישנם מספר קרנות מחקות מועט אשר כולן סובבות בנוגע למספר מדדים פופולריים, ישנם סוגים רבים של קרנות מחקות אשר מחקות את התשואה של מדדים שונים.

ישנן קרנות מחקות של מדדים העוקבים אחר חברות בהתאם לגודלן בבורסה כלשהי, ענף מסוים באותה בורסה ואף חברות בעלות מאפיין משותף כמו גודל תשואה בשנים האחרונות או יתרון כלשהו בשוק המקומי.

בהתאם לכך, על אף התפיסה כי קרנות מחקות הן קרנות סולידיות אשר שומרות על ערכן, ניתן לרכוש סוגים מגוונים של קרנות מחקות והן יכולות להיות סולידיות או לחלופין בעלות סיכון יחסית גדול ופוטנציאל תשואה גבוה, זאת בהתאם למדד אותה מחקה הקרן.

קרנות מחקות הינן שקופות ובעלות דמי ניהול אפסיים וכך מאפשרות תשואה גבוהה יותר במקרים רבים מאשר קרנות המנוהלות באופן אקטיבי.

הדבר לא נכון בהכרח, שכן לעיתים קרנות אקטיביות רווחיות בשל בחירת מניות מוצלחת במיוחד, אך לרוב ההבדל בדמי הניהול והשרירותיות של שוק ההון הלא צפוי הופכים את הקרנות המחקות לרווחיות יותר.

לדעתנו קרנות מחקות הינן אפיק השקעה אידאלי למרבית המשקיעים הפסיביים.

זאת בשל שילוב יתרונות מקרנות הנאמנות לצד יתרונות מעולם ההשקעה באופן עצמאי. בדומה להשקעה בקרנות נאמנות, כלי זה מאפשר למשקיע לפעול באופן אשר אינו דורש ממנו מעקב צמוד לשוק ההון ולברר את זהות המניות והמגמות בנוגע לכל חברה בה הוא משקיע, זאת לצד יציבות בהשקעה ותיק מגוון הכולל סוגי מניות רבים באופן מקטין סיכונים. במקביל קרן מחקה עדיפה במובנים רבים על קרנות רגילות אשר גובות דמי ניהול גבוהים ביחס לקרנות המחקות ואינן שקופות באופן הדומה לקרנות המחקות זאת בשל אופיין האקטיבי של קרנות הנאמנות הנותן שליטה למנהלי הקרן בנוגע להרכב וזהות המניות. 

עם זאת, אנשים אשר בקיאים בשוק ההון, עוקבים אחר מגמות השוק וכן מעוניינים בשליטה מלאה על הרכב המניות שלהם וכן אנשים אשר מעוניינים למקסם את התשואה גם על חשבון הגדלת הסיכון, יעדיפו במקרים רבים לבחור באופן אישי את זהות המניות המושקעות על פני קרנות מחקות של מדד מסוים.

כמו כן, לעיתים משקיעים מכירים מנהלי קרנות אשר הם מאמינים כי הינם חוזים את עתיד השוק באופן מיטבי ולאורך זמן, במידה ואתם מאמינים במנהל קרן כלשהי באופן כזה, ייתכן ובעבורכם הבחירה החכמה תהיה לבחור בו על פני מדד מחקה על אף הפערים בדמי הניהול.

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא