רשימות תפוצה במייל – השקעה לטווח ארוך בעסק שלך

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

רשימת תפוצה בדואר אלקטרוני היא אולי אחד מהאמצעים הכי חזקים להניע את השיווק והקידום של העסק שלכם.

אני לא אומר את זה כסלוגן ריק, אני משתמש ברשימות תפוצה בעסק שלי ורואה את היתרונות והחוזקות של הדרך הזו. מדובר בריצה לטווח ארוך.

לוקח זמן ארוך לבנות רשימת תפוצה מאפס, לוקח המון זמן לתחזק אותה, לוקח המון זמן לחזק עם החברים בה את מערכת היחסים, ולוקח המון זמן עד שרואים מזה תוצאות ומגלים שיש גם כסף בתוך רשימת כתובות המייל הזו.

בכל מקום בתהליך הזה, אם תחפשו קיצורי דרך – נידונתם לכישלון.

 

השלב הראשון – רישום למערכת תפוצה או הקמת מערכת תפוצה פרוביזורית משל עצמכם

השלב הראשון הוא רישום למערכת תפוצה, כדי שתוכלו לנהל את הנרשמים שלכם, להקים מערכות אוטומטיות של משלוח מסרים במייל, ולבדוק סטטיסטיקות מסביב למסרים והנרשמים שלכם. אתם יכולים גם פשוט לאסוף בעצמכם את הפרטים בקובץ אקסל ולשגר מיילים המוניים – אבל זה סוג של תפסת מרובה – לא תפסת.

המיילים שלכם עשויים להחסם אצל רוב הנמענים, את הרישום משלל האמצעים תצטרכו להזין לאקסל ידנית, ולא תהנו מאפשרויות מתקדמות כמו שליחות מתוזמנות אוטומטיות או סטטיסטיקות. זה לא מומלץ בכלל, אבל חשוב להבין שמערכת תפוצה מקצועית כמו רב מסר, viplus, אקטיב טרייל ודומיהם עולות כסף – ולא מעט.

אם תנהלו לבד את רשימת התפוצה שלכם, למעט כל החסרונות שציינתי, שימו לב שאתם חייבים לכלול מידע או קישור להסרה מרשימת התפוצה עם כל מסר שמגיע ("להסרה מהרשימה השיבו למייל זה עם המילה 'הסרה' בכותרת"), ותצטרכו לדאוג להסיר את כולם ידנית (במערכת זה מתבצע אוטומטית כמובן באמצעות קישור הסרה אישי שנשלח בכל מייל).

תוכלו להתחיל לנהל את התפוצה לבד ללא מערכת מקצועית ברקע, ובהמשך, אם תרצו ותשתדרגו – תוכלו לייבא את קובץ האקסל לתוך המערכת שבחרתם בה ולהתחיל לעבוד כמו שצריך באופן מקצועי עם רשימות תפוצה.

 

השלב השני – איך אוספים פרטים לרשימת התפוצה שלי?

השלב השני הוא לבנות את רשימת התפוצה שלכם – כלומר להשיג כתובות דואר אלקטרוני והשם של אנשים, אותם אנשים שלהם תכתבו את המסרים שלכם בהמשך.

יתכן ותצטרכו גם פרטים נוספים כמו תאריכי הלידה שלהם, מספרי הטלפון ועוד – מה שמצטלב עם המטרות העיסקיות העתידיות שלכם.

זה שלב מתמשך והוא מתחיל בתחילת הדרך אך לא נגמר לעולם.

אתם תמשיכו להרחיב את הרשימה שלכם לעד, ולאסוף פרטים של אנשים חדשים כל הזמן. בואו נדבר קצת על איך אוספים את פרטי הקשר של הלקוחות הפוטנציאלים שלכם:

  1. טופס באתר האינטרנט שלכם – אם יש לכם אתר שמושך לקוחות פוטנציאליים ויש בו תנועה יפה, הציבו טופס הרשמה לתפוצה. טופס הרשמה לא ימשוך אף אחד להרשם אם לא תתנו מתנה שווה חינם, בעלת ערך אמיתי ממשי שימשוך את הלקוח לתת לכם את כתובת הדואר האלקטרוני שלו. את הטופס אתם צריכים לשים בבולט באתר, ועדיף בחלק העליון של דף והבית ואף שאר העמודים באתר, מבלי שהגולש צריך לגלול למטה כדי לגלות שיש תפוצה ויש הרשמה לתפוצה באתר.
  2. קמפיינים – בדרך כלל ממומנים – פתחו קמפיין ברשת חברתית שיחשף לאנשים ויציע להם להרשם לתפוצה – כמובן שגם כאן חשוב מאוד למשוך את הנחשפים למודעה הפרסומית שלכם עם ערך גדול תמורת כתובת הדואר האלקטרוני שלהם, מתנה שווה, מדריך, סדרת סרטונים, קורס או הנחה משמעותית מאוד למוצר שיתכן והם רוצים.
  3. הכניסו אוטומטית לקוחות בסיום אספקת המוצר או השירות שאתם מספקים – זה מותר וחוקי. למעשה, אנשים שנמצאים בתפוצה שלכם אמורים להגיע באחת משתי הדרכים – רישום עצמי לתפוצה שלכם מרצונם ובידיעתם, או אחרי פעילות עסקית מולכם. רשימת התפוצה שלי מורכבת מ-3,300 איש, כאשר כ-2,000 מהם הם לקוחות מהעבר. אתם יכולים לעשות זאת אחרי שקיבלתם כסף על מוצר או שירות והפעילות העסקית הושלמה (כלומר – אם התשלום בוצע והמוצר בדרכו ללקוח, כדאי שתחכו עוד קצת שיקבל אותו). כמובן שכדי שזה יתאפשר, אתם צריכים לקחת באופן יזום מהלקוח את כתובת הדואר האלקטרוני שלו בעת שמתבצעת העסקה, באמצעות טופס הזמנה או רישום באתר האינטרנט שלכם, ומיד עם סיום העסקה תוכלו להכניס את המייל של הלקוח למאגר התפוצה שלכם.
  4. כנסי חשיפה – כבעלי עסק, יתכן ותשתתפו בכל מיני כנסים או אירועים למטרות חשיפה לקהל יעד רלוונטי. סביר להניח שיפנו אליכם כל מיני מארגנים ומפיקים של אירועים כאלה, כדי להציע לכם לבוא ולהשתתף בכנס שכזה. תראו, השתתפות בכנס כזה עולה בדרך כלל לא מעט, ורוב בעלי העסקים שיהיו לידכם ישווקו את המוצרים או השירותים שלהם – וזהו. אתם יכולים להציע ללקוחות הפוטנציאליים שהגיעו לכנס או לאירוע לתת לכם את פרטי הקשר שלהם והמייל שלהם, תמורה למתנה מגניבה, הנחה חסרת תקדים על השירות או המוצר שאתם מציעים לכם, או כל הטבה אחרת שתמשוך אותם להשאיר אצלכם את הפרטים שלהם. חבל לא לנצל את הכסף ששילמתם כדי לא רק לשווק ולקדם, אלא גם לאסוף פרטים ולחזק את הרשימה שלכם עם עוד לקוחות רלוונטיים מתעניינים שהביעו עניין בשירות או במוצר שלכם.

חשוב – "קניית" רשימת תפוצה – יש אנשים שמנסים לעשות קיצורי דרך, ובמקום לעבוד קשה על איסוף פרטים של אנשים – הם רוכשים בכסף רשימה של אנשים עם פרטים ומיילים מכל מיני סוכנים מפוקפקים שסוחרים במידע.

אפשר ככה תוך דקות בודדות ובשיוף כרטיס האשראי לבנות רשימת תפוצה של 10,000 איש ואף יותר בהינף יד. הערך של הרשימה הזו נמוך ביותר עד כדי לא קיים, שלא לציין שזה לא חוקי להכניס לתפוצה שלכם אנשים שלא נרשמו מרצונם, או כאלו שהיה לכם מולם עסקה בפועל, לפי חוק הספאם.

ברשימת תפוצה שנבנתה לפי הסעיפים שרשמתי למעלה, תהנו מרלוונטיות גבוהה, יעילות מירבית, ומינימום הסרות מהרשמה. הנרשמים יודעים שהם ברשימה, רוצים להיות ברשימה, רצו להיות בה מההתחלה, והם הביעו עניין בתחום השירות או במוצרים שלכם כך שהם קהל חם ורלוונטי כפי שאמרתי.

על כל מייל שאני שולח באמצעות הרשימה שלי שנבנתה היטב ולפי הכללים והחוקים, יש הסרות בודדות (6-7 מבקשים הסרה מהרשימה על פני כמה אלפים, במקרה הרע).

אם תקנו רשימת תפוצה, מלבד הערך הנמוך, תאבדו את הכמות הגדולה של הנרשמים שהשגתם כששילמתם (ושילמתם לפי כמות הרשומות, אני יודע) תוך מסר בודד או שניים – מאות איש יבקשו הסרה מרשימת התפוצה. אני מפציר בכם לבנות את הרשימה שלכם לפי הספר, כמו שצריך, ולהנות מהכלי השיווקי הזה עד קצה גבול יכולתו.

 

חלוקת רשימת התפוצה שלכם לקבוצות

חשוב מאוד – וזה מתאים לרוב העסקים – לחלק את הרשימה לקבוצות. לדוגמא, אצלי בעסק (מופעי טלפתיה למבוגרים) יש כמה רשימות – אחת "ראשית" שאליה נכנס כל לקוח בסיום הופעה, אחת "דוברי אנגלית" (אני פונה רישמית במסרים נפרדים לקהל יעד דובר אנגלית שמזמין אותי להופעות), אחת "מפיקים", ואחת "נרשמים מהאתר".

למה זה חשוב? כדי שאדע לפנות בנפרד לנרשמים לתפוצה שהם לא לקוחות וכנראה לא מכירים אותי באופן אישי, בנפרד לכאלו שהייתי אצלהם בהופעה ומכירים אותי אישית, ועבור רשימת המפיקים – אני בכלל פונה אליהם עם תכנים אחרים ושונים – אלו הם בעלי עסקים לאירועים שמזמינים אותי להופיע באירועים שהם מפיקים.

חלוקת הרשימה שלכם לקבוצות יכולה לעזור לכם להפריד תכנים ומסרים, ואם יש מסר כללי שכדאי שכולם יקבלו – תוכלו לשלוח אותו לכל הקבוצות שיש ברשימת התפוצה שלכם.

 

חיסכון ויעילות – מסרים אקטואלים נגד מסרים כלליים

לפני שנדבר על השלב השלישי – כתיבה ושליחה של המסרים בפועל, חשוב להבין את ההבדל בין שני סוגי מסרים. מסרים אקטואלים ומסרים כלליים. מסרים אקטואלים מתאימים לשליחה כרגע בלבד, ואלו לא מסרים כלליים שאפשר לשלוח בכל זמן. דברים כמו ברכות לחג, עדכונים לגבי מבצע מוגבל בזמן, וכדומה.

צריך לשלוח אותם בזמן המתאים והנכון, כשהם רלוונטיים, לכל רשימת התפוצה או לקבוצות הרלוונטיות באותו רגע, ולא לנרשמים עתידיים.

מי שיכנס לתפוצה אחרי מסר כזה – לא יזכה לראות אותו לעולם. הסוג השני הוא מסר כללי. סרטונים מגניבים שקשורים לעסק, מידע מקצועי מעניין, וכדומה. אלו מסרים שכל אחד מרשימת התפוצה יכול לראות בכל זמן נתון, ולכן הם יכולים להגיע לכל אחד זמן מסויים אחרי שנרשם לתפוצה, עבור כל הנרשמים.

בכל מערכת מקצועית לתפוצה אפשר להכין רשימת מסרים אוטומטיים שכזו, אצלי לדוגמא, כל נרשם מקבל כל מסר כללי (שאינו אקטואלי ומתאים לכולם בכל זמן) בהפרשים של 30 יום.

זה אומר שיש לי רשימה של מסרים כלליים שנשלחים אוטומטית לכל נרשם חודש אחרי שנרשם, חודשיים אחרי שנרשם, שלושה חודשים שנרשם… יש לי 15 מסרים כאלה.

כך, מי שנרשם מתחיל לקבל מסרים אוטומטית.

כשיש חג או אירוע מיוחד, אני שולח מסר אקטואלי לכל הקבוצות הרלוונטיות, מסרים כלליים אני שולח לכל מי שעבר זמן מסויים מאז הרישום, ומגדיר גם שליחה אוטומטית (כדי שלא יהיו נרשמים בתפוצה שלי שמקבלים את המסר גם באמצעות השליחה האוטומטית וגם ידנית ממני).

 

שלב שלישי – כותבים לתפוצה. על מה לכתוב ומה לא לכתוב?

זהו כמובן גם שלב מתמשך שלא נגמר לעולם. זוהי המהות של רשימת התפוצה שלכם – המסרים שאתם שולחים.

רבים נתקלים בתהיה מה כותבים ועל מה מעדכנים את התפוצה שלי, ואחת לכמה זמן לשלוח מסר.

המסרים שאתם שולחים צריכים להשלח לא יותר מאחת לשבועיים (לדעתי).

ישנם מקרים יוצאי דופן כמו לדוגמא תפוצה כחלק ממשפך שיווקי, שם המטרה של קבוצת התפוצה היא מכירה מקומית חד פעמית, במקרים כאלו אפילו אפשר לשלוח מסר אחת ליום – מישהו התעניין במוצר באופן ישיר (בדרך כלל קורס וידאו דיגיטלי בנושא מסויים), הסכים להשאיר את המייל שלו אבל לא השאיר פרטי אשראי ורכש את הקורס, והמיילים תפקידם לדחוף אותו לסיים את הרכישה.

בכל מקרה אחר של רשימת תפוצה סטנדרטית, פעם בשבועיים זה המקסימום לדעתי. יותר סביר זה אפילו פעם בחודש, ואם אתם שולחים מסר פחות מאחת לחודשיים – פיספסתם את הרעיון.

רשימת תפוצה אמורה לחבר אתכם עם הלקוחות והלקוחות הפוטנציאלים שלכם, לשמור אתכם בתודעה שלהם כדי שאם פתאום מישהו לידם מחפש בעל עסק בתחום שלכם, הם זוכרים אתכם גם 5 שנים אחרי שקנו ממכם משהו, וימליצו עליכם מיד.

כנאמר, זוהי השקעה לטווח ארוך ואת פירות ההצלחה רואים רק אחרי שהגלגל מתחיל להסתובב, אז חשוב לטפח את התפוצה שלכם ומסר פחות מאחת לחודשיים – זה פשוט לא מספיק.

אז זכרו – לכל היותר אחת לשבועיים, לא פחות מאחת לחודשיים, ובשגרה כנראה שהכי טוב לכם בערך פעם בחודש.

עכשיו, בנוגע למסרים עצמם – הכי חשוב זה לא למכור! אנשים בתפוצה שלכם לא רוצים להיות שק חבטות של מבצעים והנחות, כך שאחת לשבועיים הם מקבלים מסר שיווקי טהור. הם רוצים מידע מעניין, תמונה מעניינת או סיפור אישי, ולא "בואו לקנות אצלי, בואו לקנות אצלי, אני זול אני טוב". התכנים צריכים להיות תכנים מעניינים, מתוחכמים, כיפים ולא שיווקיים באופן ישיר.

זה לא ש"אסור" לתת תוכן שיווקי טהור כמו הנחה, מבצע או הזמנה לעסק שלכם ועידוד הגעה, אבל צריך לעשות את זה אחת לכמה מסרים בלבד ולא להציק עם הזמנות ועידודים להגעה. לדוגמא, נניח שיש לכם חנות לבגדים, אתם יכולים לשלוח מסר לתפוצה: "זקוקה לעזרתכם, איזה בגד יפה יותר?".

בתוכן המסר שנשלח במייל תתנו שתי תמונות של אותה דוגמנית לובשת את אותו בגד, באדום ובצהוב.

במסר עצמו תרשמו: "קרן, איזו גרסה לדעתך יפה יותר? אני רוצה להזמין כמות גדולה של הבגד הזה, אבל לא מצליחה להחליט באיזו גרסה עדיף…". זה מסר מעניין שקורא לעזרה אישית באופן אישי מהנרשם לתפוצה, באמצעות שימוש בשם שלו (שירותי תפוצה מאפשרים פרמטרים, כך שהשם משתנה בכל מייל שנרשם לפי פרטי ההרשמה).

הנרשמים מגוייסים לעזרתכם, הכותרת של המייל מעניינת ומגדילה את הסיכוי שהמייל יפתח ולא יתעלמו ממנו או ימחקו אותו, והיא מפעילה את מקבל המסר.

גם אם זו שטות ואין שני דגמים שמתלבטים ביניהם, זה מסר טוב.

הוא מזכיר אתכם לקהל, עליתם מחדש לתודעה שלו, סיקרנתם אותו והפעלתם אותו. סיכוי סביר שכעשירית מפותחי המייל גם יענו למייל הזה, ואז אפשר להמשיך ו"לפלרטט איתם", "תודה! כמה לדעתך בגד כזה שווה, בכמה היית קונה אותו?", כלומר, אתם יכולים להמשיך איתם את השיחה במייל ולהפוך את האינטראקציה לאישית באמת (ויהיו לא מעט כאלה שיחשבו שהאינטראקציה היא אישית מלכתחילה).

פיתוח מערכת יחסים אמיתית עם הלקוחות שלכם – זו המהות של רשימת תפוצה.

בנוסף, כמובן שאפשר לכתוב חג שמח עם תמונה מעניינת בחגים, או לאחל לאנשים מזל טוב בימי ההולדת שלהם (מצריך קצת יותר התעסקות, התאריך צריך להיות בפרטי ההרשמה וצריך לברור כל יום ימי הולדת), ואולי אפילו להציע הנחה ספציפית למי שיש יום הולדת, לכבוד יום ההולדת.

אחת לכמה מיילים כן אפשר לדבר על הנחות, מבצעים ממוקדים או ימי מכירות ולהזמין, אבל הרעיון הוא שזה לא יהפוך להיות קרנבל של שיווק טהור ישיר כי אחרת אתם פשוט תסבלו מנטישות רבות, הסרות מהתפוצה, או אנשים יפסיקו לפתוח את המיילים שלכם.

 

למה דווקא תפוצה במייל?

זו שאלה שנשאלת הרבה. בעולם של ימינו, אפשר לשלוח מסרים ללקוחות ולקוחות פוטנציאלים שיש לנו את הפרטים שלהם במייל, וואטס אפ, הודעת טקסט, רשתות חברתיות, שיחה טלפונית ועוד. אני חס ושלום לא מזלזל בשיטות אחרות, ולא אומר שכדאי לצמצם את עצמכם למייל בלבד, זה לא "או", זה "וגם" לחלוטין.

מה שכן, אם אתם מפמפמים שיווק ברשתות חברתיות, וואטס אפ וכדומה – שיטות שנחשבות יותר מודרניות, ניו-אייג', ואין לכם תפוצה במייל – אתם צריכים לסדר את סדר העדיפויות שלכם.

יש המונים שמשווקים בשיטות החדשות וזונחים את התפוצה במייל, כאשר בפועל מדובר באחת השיטות היותר אפקטיביות, והיא הבסיס של שאר השיטות. החלוצה שהייתה היחידה בעבר (כי לאנשים היה מייל אבל לא הייתה רשת חברתית בעבר, ושיווק בוואטס אפ עוד לא התאפשר, וכדומה).

אנשים נוטים יותר להרשם כעוקבים ברשת חברתית ו/או לתת את המייל, הרבה יותר מלמסור מספר טלפון או לתת כתובת מגורים. כל רשת חברתית דורשת דואר אלקטרוני להרשמה, כך שבבסיס של רשתות חברתיות יש מייל.

סטטיסטית, להרבה יותר אנשים יש מייל פעיל מוואטס אפ או רשת חברתית. תחשבו על זה, גם לאנשים שאין פייסבוק או אינסטגרם (או שהם לא פעילים בהם) ושהם לא בוואטס אפ באופן רציף (או לא ימסרו את מספר הטלפון שלהם בקלות), יש מייל. בעולם יש כ-8 מיליארד בני אדם, וקיימות כ-3 מיליארד כתובות מייל.

אם נקזז אנשים עם ריבוי כתובות מייל, זה אומר שלכרבע מאוכלוסיית העולם יש מייל. המייל גם ממשיך להיות נפוץ בסלולרי של אנשים, כאשר ממש לא כולם מתקינים פייסבוק וכדומה על הסלולרי שלהם. יש אנשים רבים שמעדיפים שימוש ברשתות החברתיות בבית, בזמן הפנוי, במחשב הנייח בלבד.

יש רבים שיטענו שהשיווק ברשתות חברתיות לא בהכרח עולה כסף, ולכן הוא משתלם להם יותר. זו פשוט טעות, טעות קלאסית. אפשר לשווק בפייסבוק או באינסטגרם גם ללא כסף באמצעות פוסטים או סטוריז, זה נכון, אבל החשיפה נמוכה מאוד (כ-5% בלבד מסך העוקבים), זאת מאחר וגם הרשתות החברתיות יודעות לדרוש כסף עבור פוסט או סטורי ממומן, והן רוצות לעודד אתכם להגיע ל-70-80% מסך העוקבים שלכם באמצעות תשלום.

שיווק לא ממומן ברשתות החברתיות אפקטיבי באמת רק לכאלו שאספו עשרות אלפי ואף מאות אלפי עוקבים, כך שגם שיעור חשיפה נמוך הוא עדיין חשיפה גדולה. במקביל – רשימת התפוצה שלכם (אם נאספה כראוי והמסרים שאתם שולחים להם מעניינים ומגניבים ולא מציקים) תפתח כל מייל שאתם שולחים בשיעור של כ-20%. זה אומר שאם יש לכם 3,000 נרשמים בתפוצה, כ-600 איש מגיעים לכל מסר.

600 איש שמתייחסים אליו ברצינות, קוראים אותו, מצחקקים (אם כתבתם משהו עם הומור), מתעניינים, ונזכרים בכם. זה ערך גדול מאוד לבעלי עסקים.

מי ששולט בכמות החשיפה ברשתות החברתיות (שכאמור, היא סביב ה-5%) היא הרשת החברתית בעצמה, ומי ששולט בכמות החשיפה במייל (כאמור, סביב ה-20%) הם אתם והרשומים. בניגוד לרשת חברתית, אין מתווך שקובע האם המסר מגיע לעיניים של הנרשם לתפוצה, המסר מגיע לעיניים בוודאות (למעט סינוני ספאם או בעיות טכניות), והוא זה שמחליט האם לפתוח אותו ולקרוא אותו או להתעלם ולמחוק. גם אם הנרשם בוחר להתעלם מהמסר או למחוק אותו, הוא עדיין נחשף אליכם באופן חלקי. ראה את השם שלכם ברשימת המיילים שלו, נזכר בכם, וראה את כותרת המייל.

יתרונות נוספים עבור השיווק בתפוצה במייל – המסר נתפס כהרבה יותר אישי וישיר (ברשת חברתית, כל עוקב או נרשם יודע ומבין שהמסרים נכתבים בתפוצה, ובמייל יש תחושה אישית, בטח אם יש שימוש בשמו של מקבל המסר), ובנוסף אנשים נוטים לקרוא ולעבור על מיילים בצורה יותר ממוקדת, פחות הסחות דעת יש מסביב. בפייסבוק או באינסטגרם, מעל ומתחת למסר שלכם יש פוסטים וסטוריז נוספים נוצצים ומעניינים, חלקם נמצאים על המסך במקביל לפוסט שלכם ברשת החברתית. מאוד מסיח, מאוד לא משרת אתכם.

עוד יתרון משמעותי הוא הסטטיסטיקה המפורטת בשימוש במערכת תפוצה במייל, לעומת סטטיסטיקה בעלת ערך נמוך בשיווק באמצעות רשתות חברתיות.

אם מדובר בהודעות טקסט או וואטס אפ, בכלל הסטטיסטיקה לוקה מאוד בחסר עד כדי לא קיימת. לא תוכלו לדעת הרבה נתונים, ואילו במייל – תוכלו לדעת כמה פתחו את המייל, כמה לחצו על הקישורים שבו ועל אילו קישורים בדיוק, לכמה נמענים המייל הגיע ולכמה הוא לא הצליח להגיע – המידע המלא קיים רק בשיווק תפוצה במייל.

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא