תיק השקעות מומלץ – סקירה לקראת שנת 2021

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

שנת 2021 מסתמנת כשנה מאתגרת ומסקרנת במיוחד בהיבט ההשקעות ושוק ההון, זאת כאשר מונחת עבורה ירושה שמכילה מספר אירועי מפתח אשר טרם צפינו בדומים להם בשנים האחרונות, כאשר ניתן לציין את משבר הקורונה, הדפסת דולרים חסרת תקדים, פריצת סקטורים חדשים שלא היו קיימים טרם לכן, כמו גם נהירת משקיעים המונית לשוק והחלפת שלטון בבית הלבן.

לאור זאת, עולה הוויכוח הישן סביב אסטרטגיית ההשקעה הנכונה, כאשר בעוד שמצדדי המדדים טוענים שבועתיות השוק עלולה להותיר משקיעים ככאלו ששכרם יצא בהפסדם, ישנם אחרים אשר סבורים שכעת אנו עומדים בפני הזדמנות פז לרכישת מניות בחברות אשר עתידות להמריא למחוזות שטרם ראינו, כאשר ויתור עליהן משול לחטא שלא יסלח.

לפיכך, במאמר הקרוב נסקור עד כמה שאפשר את כלל הענפים הדרמטיים בשוק ההון מתוך הסתכלות לקראת שנת 2021, והמחוזות בהם צפוי לרדת גשם, כמו גם אלו אשר עתידים לעמוד בפני שרב.

 

משבר הקורונה ומועד סיומו

בניגוד לאווירת הנכאים אשר פקדה הן את שוק ההון כמו גם את כלל העולם בעת פריצת נגיף הקורונה לתודעתנו בתחילת 2020, תחושות אשר נבעו משיתוק הכלכלה, אובדן מקומות עבודה של רבים, שלילת זכויות ועצירת חייהם של רבים, כאשר תעשיות ומגזרים שלמים כדוגמת סקטור התעופה והתיירות נעצרו לחלוטין, בראשית 2021 ישנה תקווה חדשה.

תקווה זו נובעת מעצם הסתגלותה של האנושות לחיים לצד המשבר, כמו גם הבאת החיסונים לסדר היום, והפוטנציאל השיקומי שנלווה להם.

 

השפעות החיסון כאבן בוחן עבור תיק השקעות ושוק ההון

תקווה זו נובעת מהצלחתן המסחררת של חברות התרופות אשר עלתה לאין שעור משצפו להן, בעוד חלקן מצליחות להעמיד חיסונים אשר מבטיחים הגנה של 95% מן הנגיף, נתון אשר לראשונה הוערך בכ- 60% – 75%. 

בהמשך לכך, לאור זאת עולה שאלה דרמטית אשר מוקדם מדי לענות עליה, והיא מתי יגמר משבר הקורונה, ומתי נוכל להתרפק על זיכרונותיו הלא נעימים ולהגדירו כנחלת העבר. 

זאת מכיוון שטרם ברור כיצד כלל החיסונים יקלטו במדינות השונות, כמו גם מה היא עמידותם בפועל אל מול הנגיף ואל מול המוטציות אשר חלות בו. 

לאור זאת, מיותר לציין כי קיים יסוד סביר להניח ששוק המניות ינהג בצורה דומה בה נהג עד כה לחדשות ולהתפתחויות חיוביות שכאלה, כאשר בהתאם לכל הצהרה חיובית אודות התקדמות בחיסון – כלל הסקטורים אשר נפגעו ממנו, מלונאות, תעופה, קזינואים, שייט וכן הלאה, יפרצו קדימה בהתאם.

 

סקטור התעופה והתאוששותו הצפויה

לפיכך, ניתן לסמן במידה רבה את אותם סקטורים ככאלו אשר נפגעו מן המשבר וכתוצאה מכך מחירי המניות שלהם נמוכים להפליא, לדוגמה – מניות כדוגמת אמריקן איירליינס (AAL), דלתא (DAL) ויונייטד איירליינס (UAL), צנחו במהלך המשבר בעשרות אחוזים, כאשר חלקן מחקו יותר מ- 50% ממחירן. לדוגמה – אמריקן איירליינס שנסחרה ב12.2.20 בכ- 30.5$ למניה, מחקה כ- 66% משוויה ב- 3 שבועות מאותו מועד, כאשר היא עדיין רחוקה מאוד מאותו רף אשר היה לה טרם לכן. 

רוצה לומר, כעת אותן מניות למעשה ניתנות במחירים אשר טרם לכן היו דמיוניים ומהווים הזדמנות פז בעבור כל משקיע, כאשר אילו ברשותכם הון פנוי להשקעה, מדובר בהשקעה אשר צפויה במידה רבה להחזיר את עצמה בזמן הקרוב, גם אילו הוא עלול להתעכב במעט לאור עיכוב מתן וקליטת החיסונים. 

סיבה נוספת לשאיבת עידוד בהקשרן היא התנהלותן הבטוחה של אותן חברות בדגש על אמריקן איירליינס, כמו גם החזרתו לתפקוד של מטוס הבואינג 787 אשר נפסל לשימוש אף טרם הקורונה ושפסילתו פגעה גם היא בערך המניה. 

מנגד, אילו אינכם ממהרים להשליך את יהבכם לעבר מניה אחת, יכול להיות כי דווקא השקעה במדד תעופה (ETF) אשר מאגד בתוכו מספר חברות שכאלו, מתוך אמונה גורפת בהתחזקותו של מדד זה היא אכן הפתרון האידיאלי.

 

הבשורה החשמלית – והמפסידה הגדולה בעקבותיה

כוכבות השנה במהלך 2020 היו ללא ספק חברות אשר התעסקו (בין אם באופן עקיף או ישיר) בייצור רכבים חשמליים. כאשר לדוגמה חברת טסלה (TSLA) 6של אילון מאסק המפורסם עלתה בכ- 700% השנה, בעודה מגיעה לרף הדמיוני של 695$ למניה, נכון לכתיבת שורות אלו. 

הבשורה הגדולה בעניין הרכבים החשמליים מתחלקת ל- 2, כאשר בעוד שמרבית החברות וגם המפורסמות שבהן כמו פג'ו, מרצדס ועוד, מוציאות רכבים אשר פועלים באמצעות טעינה חשמלית, גולת הכותרת מגיעה מחידושה העיקרי של טסלה ומתחריה הסיניים – ניו, אקספנג ולי אוטו, אשר נוגע להפעלת בינה מלאכותית שמאפשרת לרכבים לתקשר בצורה אוטונומית, וכפועל יוצא מכך לקצר פקקי תנועה, למנוע תאונות דרכים, ולמעשה להטיב בכל היבט קיים את האופן בו אנו עושים שימוש ברכבים כיום.

 

צמיחת הסקטור מגולמת במכירות משמעותיות 

כיום כלל החברות הללו מפרסמות חדשות לבקרים דוחות חיוביים אשר מדווחים על עלייה מתמדת בכמות הרכבים שנמכרת, עליית הרווח עבור מניה, בנוסף לעלייה ברווח התפעולי, כאשר חברות כדוגמת ניו (NIO), הכו את התחזיות מזה 3 רבעונים ברצף. 

בנוסף לכך, מתפרסמות לעתים תכופות חדשות אודות כריתת חוזים אשר נוגעים להקמת עמדות הטענה או ייצור סוללות ייחודי, בכדי להפוך את חלום וחזון זה לאפשרי יותר בכל יום שעובר.

 

חשש מאי שקיפות פיננסי מטיל צל כבד על חברות סיניות בענף 

לעומת זאת, כוכבית גדולה מרחבת מעל החברות הסיניות כאשר האחרונות נחשדו לאחרונה לאי סדרים פיננסיים במסגרת בדיקה שנעשתה בעניינן בבורסה בניו יורק, כאשר בעוד שניו הכחישה את שלל החשדות בעודה טוענת כי אין לה דבר להסתיר, מקבילותיה הסיניות נשמעו מעט עמומות יותר, כאשר עמימות זה כבר גבתה מחיר מסוים מערך המניה. 

לפיכך, אין ספק כי סקטור הרכבים החשמליים הוא הכוכב העולה של שנת 2020, כאשר אילו נסתכל על 4 החברות אשר ציינו – טסלה, ניו, אקספנג ולי אוטו, כל אחת מהן ביצעה צמיחה של כמה מאות אחוזים במהלך השנה האחרונה. עם זאת, מוקדם לדעת כיצד יתפתחו העניינים הבירוקרטיים והמשפטיים בעניין הסיניות שביניהן, ולפיכך השקעה בהן מקבלת נופך נוסף ומסוכן מעט יותר.

 

היחלשות הנפט לאור התחזקות הרכבים החשמליים

מנגד, גורם אשר עלול במידה רבה להיכוות מן העלייה המטאורית שחווה שוק הרכבים החשמליים, הוא דווקא סקטור האנרגיה בדגש ניכר על הנפט. זאת מכיוון שבאופן טבעי הצורך והביקוש לנפט צפוי לרדת לאור השימוש החשמלי אשר ניתן להפיק אותו ממספר מקורות זולים ונוחים יותר מאשר שינוע מכליות מאזורים רחוקים במפרץ הערבי או מקצוות תבל. 

בנוסף לכך, אילו אתם מחפשים עוד סימן להבנתם הגוברת של כלל שועי עולם כי הכלכלה צועדת לכיוון עולם נטול נפט, ניתן להסתכל על מגוון החלטות אשר התקבלו בחצי האי ערב, בדגש על ערב הסעודית אשר הגדירה לעצמה למטרה להפוך את ההכנסות לנפט להכנסות שוליות יותר כצעד אשר תכליתו להקטין את התלות במשאב מתכלה ומזהם שכזה, עד שנת 2030. 

רוצה לומר – תיק השקעות מומלץ יהיה כזה אשר סביר להניח כי לא יכיל רכיבי נפט או אנרגיה מתכלה בתוכו.

 

לגליזציה כחול לבן – והשפעתה על תיק השקעות מומלץ 

בנוסף לכך, עניין אשר הינו בעל משמעות רבה לשוק המניות המקומי דווקא הוא נכונותם של מחוקקים להסדיר ולמעשה לאפשר צריכת קנאביס למטרות פנאי גם בישראל. זאת כאשר קיימות בישראל חברות רבות אשר ייצרו קנאביס רפואי ו/או למטרות פנאי, כאשר התוצר לרוב נשלח לטובת שווקים זרים בחו"ל כדוגמת קנדה ו/או קליפורניה.

המשמעות הגדולה של לגליזציה כזו אם תקרה, היא שמדובר למעשה בתעשייה שלמה אשר הינה מוכנה וקיימת כבר עכשיו, כאשר כל שהיא צריכה בכדי להעצים במידה רבה את הכנסותיה והיקף עשייתה הוא אישור מחוקק אשר נדמה כי הינו קרוב מתמיד. 

הפוטנציאל הגדול טמון בכך גם שציבור המעשנים למטרות פנאי בישראל הוא עצום וחוזה מגזרים שלמים, כאשר ההערכות מדברות על למעלה מ- 2,000,000 ישראלים אשר צורכים קנאביס בצורה כזו או אחרת על בסיס שבועי!

לעומת זאת, חוסר היציבות הפוליטי אשר שורר בארץ מזה תקופה, מטיל צל כבד על היתכנות המהלך, כאשר לא ברור אם וכאשר יצא האחרון לפועל. לעומת זאת, לאור התנועה האיטית אך היציבה אשר נעשית בכיוון זה כבר מספר שנים, כמו גם כישלונם החרוץ של גופי האכיפה והמשטרה למנוע מן הציבור צריכת פנאי שכזו, צפויה לגרום למחוקק לאשרה בהקדם בכדי לקבל נתח מכספי המיסים הרבים אשר קיימים בה.

כמו כן, באוקטובר 2020 פורסם כי עתיד לקום בבורסה בת"א מדד קנאביס אשר כל עיקרו הוא חברות קנאביס ישראליות, מדד זה יכול לאפשר למשקיע למעשה להיחשף לכלל השוק שכפי שציינו קודם, צפוי לחוות צמיחה משמעותית בפרק הזמן הקרוב, ולפיכך מוכרח להיות אבן פינה משמעותית כחלק מבניית תיק השקעות מומלץ.

 

רוחות חדשות בוושינגטון

גורם דרמטי אשר השפיע במידה לא מבוטלת על האופן בו שוק ההון עתיד להיראות בעתיד הקרוב הוא בחירתו של ג'ו ביידן לנשיאות ארצות הברית. 

בחירתו של ביידן הייתה נתונה למחלוקת על ידי רבים אשר היו בטוחים כי הנשיא המכהן דונלד טראמפ ימשיך ל- 4 שנים נוספות, כאשר משקיעים רבים חיכו ליציאתו של עשן לבן בוושינגטון בטרם ביצעו את השקעותיהן השונות.

זאת מכיוון שביידן הצהיר בעבר אודות רפורמות משמעותיות אשר הוא עתיד לבצע במידה וייבחר, אשר רובן ככולן נוגעות לסקטור האנרגיה האמריקאי ולהולכתו לכיוונים ירוקים יותר (אם חיפשתם עוד תירוץ להימלט מהחזקה בנפט), לאור זאת, ניתן להבחין בצמיחה דרמטית אשר ליוותה חברות ומדדי חברות שעוסקים באנרגיה ירוקה כדוגמת הETF TAN, אשר עוסק בדיוק בזה. 

לדוגמה, ב- 6 שבועות החל מבחירתו של ביידן לנשיאות, רשם המדד עלייה של כמעט 40% מעלה, כאשר הוא צפוי להמשיך ולדחוף קדימה לאור שלל הרפורמות והמכרזים הגדולים שהממשל הפדרלי צפוי להעניק לחברות אשר פועלות במסגרת קידום אנרגיה ירוקה.

בנוסף לכך, ממשלו של ביידן שואף לקדם מודרניזציה ודיגיטציה של כלל השירותים בארצות הברית, אשר תתבצע בעיקר באמצעות חברות אשר מעניקות שירותי עננים (Cloud), כאשר גם המדד המחקה של החברות הללו (CLOU) רשם צמיחה משמעותית לאור בחירתו של ביידן, כאשר עלה מאז ה- 3.11.20 ב- 22.4%.

 

2020 כשנת ההנפקות והשלכותיהן לעבר 2021

גורם דרמטי נוסף אשר היה ניתן לחזות בו בשנה החולפת, הוא עלייתן המטאורית של חברות שזה עתה הונפקו. כלומר, השנה נרשם מספר שיא של 20 שנים בכמות ההנפקות חדשות (אשר מכונות בעגה המקצועית IPO) כאשר לא פחות מ- 404 חברות הונפקו השנה בבורסה האמריקאית.

לאור זאת, מדד ההנפקות החדש בשם IPO, אשר מכיל מניות שהונפקו בשנתיים האחרונות, רשם ביצועים מרשימים במיוחד השנה, כאשר חברות שפרצו במהירות האור כמו מודרנה, זום אובר ועוד, העניקו לו תשואות מרשימות במיוחד, כמו גם כניסתן של חברות כמו אייר בי אנד בי, ודור דאש האמריקאיות אשר מהוות חברות ענק שמגולמות גם הן במדד. 

תעודת הסל IPO רשמה תשואה של כ- 94% החל מפברואר 2020, כלומר – אף על פי כי היא צנחה קשות בהתאם לכלל שוק המניות במהלך פריצתו של משבר הקורונה, היא הצליחה לכסות את הפער ולעלות בחזרה לשווי אשר הינו כמעט כפול משהייתה טרם המשבר, כאשר אילו נמדוד את ביצועיה משיאו של המשבר, נגיע לצמיחה של 200% מנקודת השפל ועד היום.

 

אליה וקוץ גדול בה

מנגד, חשוב לציין כי שוק המניות בתחילת 2021 מתחיל להיראות לעיני רבים כשוק בועתי אשר ממחזר נתונים ומדליק נורות אדומות אשר פעם אחרונה שחזו בהן הייתה טרם משבר הדוט קום, והשפל הגדול של שנות ה- 30. 

זאת מכיוון שלאורך כל משבר הקורונה התעקש הנשיא האמריקאי דאז דונלד טראמפ להמשיך ולהזרים כספים רבים לתוך שוק המניות, כמו גם הקצאת הון רב מאוד לתמיכה במגזר העסקי והפרטי האמריקאי, כאשר הצעדים הללו הובילו לצמיחה שלילית חסרת תקדים בארצות הברית, כאשר ברבעון השני נרשמה צמיחה שלילית של – 32.9%, החריפה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. 

כמו כן, לא פחות מ- 25% מכלל הדולרים אשר קיימים על הפלנטה הודפסו בשנה האחרונה, בעוד שערך הדולר לא צנח באופן שהולם זאת, כאשר במהלך השנה הוא נע בין 3.67 לכדי 3.2, ירידה של כ- 11% בלבד.

לאור זאת ישנם רבים אשר סבורים כי בעקבות זרימתם הרבה של משקיעים חדשים וחסרי ניסיון אל השוק, כמו גם ירידה בלתי נמנעת בערך הדולר אשר עתידה להופיע כרעם ביום בהיר, בנוסף לעליות הדרמטיות אשר לא הלמו את נתוני התחלואה חסרי התקדים בארצות הברית, כי שוק המניות העולמי כיום בועתי במיוחד וככזה הוא צפוי להתנפץ לרסיסים בקרוב.

לאור העובדה כי על שאלה זו אין אדם אשר יכול לענות במדויק, ייתכן ונכון להמתין פרק זמן מסוים לאור כניסתו של החיסון והשפעתו על שוק המניות הכללי בטרם תשליכו את יהבכם במחירי שיא, רק כדי לגלות כי עמדתם על פסגת ההר בטרם הגיעה העת להחליק מטה.

 

האפיק הבטוח 

בנוסף לכך, אי אפשר שלא להתייחס לטענותיהם של רבים, אשר טוענים כי אמפירית הוכח כבר שתשואת המדד הרחב כדוגמת מדד ה- P&S 500, צפויה להותיר תשואה עדיפה בהרבה על כלל המניות המקבילות לו, כאשר מדובר בבחירה ובהשקעה בטוחה, בעלת סיכון פחות יותר ותשואה קבועה לאורך שנים.

סימוכין לכך ניתן לראות מעצם התאוששותו המרשימה עד מאוד של אותו מדד, כאשר על אף הנפילה הדרמטית שחווה יחד עם כלל שוק המניות העולמי, הצליח להתאושש עד כה ולרשום עלייה של 11% מטרם המשבר, כאשר אילו נבחנים ביצועיו החל מן השפל בו נקלע אליו במהלך מרץ, מדובר בתשואה של כ- 65.7%!

לאור זאת, ראוי להדגיש כי דווקא בעת דרמטית זו בה לא ברור כיצד ינהג השוק לאור השינויים הרבים אשר פוקדים אותו, השקעה במדד יציב ומבוזר שכזה עלולה להוות חלופה הולמת עבור משקיעים אשר צפויים לדרוש את כספם ולרצות לממשו בפרק זמן קרוב יחסית. 

לעומת זאת, ראוי לציין כי בניגוד לעבר תפקידן של מספר מועט של חברות מפתח באותו מדד – פייסבוק, אמאזון, גוגל, מייקרוסופט ואפל הוא אדיר, כאשר 5 החברות הללו מהוות לא פחות מ- 20% מכולו. 

בנוסף לכך, ישנם רבים אשר סבורים שהסיבה היחידה שהמדד לא כשל השנה היא לאור עלייתן המטאורית של חברות הטכנולוגיה, כאשר השקעה במדד מצומצם יותר כדוגמת הנאסדק, עלולה להוות אלטרנטיבה טובה יותר, בעוד המשקיע זוכה להיחשף לחלקים החיוביים של ה- P&S 500, מבלי לכרוך בכך את כלל ההיבטים הכושלים יותר של הכלכלה. 

 

לסיכום – תיק השקעות מומלץ כתולדתם של מספר אירועי מפתח

כמו שניתן להבחין, שוק ההון והמניות חוו טלטלות רבות במהלך השנה האחרונה, כאשר הדפסות כסף דרמטיות, חדשות מרעישות אשר קורות אחת לעשרות שנים, פריצת סקטורים חדשים וכניסת משקיעים חדשים בהמוניהם השפיעו על השוק במגוון דרכים ואופנים.

לאור זאת, בעודנו מנסים לבנות תיק ההשקעות מומלץ בעת ובעונה הזו, ייתכן והצעד הנבון ביותר שיש לעשות הוא לאתר כעת את מוקדי הכוח אשר נחלשו לאור הקורונה וצפויים להתחזק משזו תגמר, כאשר הליכה בנתיב בטוח יותר תהיה רכישת קרנות סל כדוגמת ETFים שונים, אשר מבטיחים כי תוכלו לקנות את השחט, במקום לחפש את המחט.

כמו גם כמובן להשקעה בסקטורים אשר צפויים לקבל רוח גבית משמעותית מגורמי כוח ממשלתיים כדוגמת חברות אנרגיה ירוקות בארצות הברית, קנאביס ישראלי אשר עתיד לקיים צמיחה משמעותית, וסקטור הרכבים החשמליים שביסס את מקומו כחלק אינטגרלי מהעתיד הכלכלה. 

זאת ועוד, כי רצוי להמתין פרק זמן מסוים בטרם תעשה רכישת מניות כלשהי, בטרם תפוזר מעט עננת הערפל אשר נוגעת לסכנות הרבות בשוק המניות, אשר מגולמות בירידה צפויה בערכו של הדולר, כמו גם בנסיגה פתאומית אשר עתידה להתרחש לאור עזיבה פתאומית של מיליוני המשקיעים הטריים שפקדו את השוק לראשונה ב- 2020.

אין לראות בכל האמור כהמלצה ו/או ייעוץ לכדי ביצוע פעולה כלשהי, תוכן זה אינו מהווה תחליף ליעוץ מקצועי בנושא, כל המקבל החלטה על סמך הכתוב עושה זאת על סמך דעתו בלבד והינו האחראי הבלעדי להשלכותיה של החלטה זו. ט.ל.ח.

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא